Ce se ascunde sub machiaj: interviu cu Alexandru Abagiu, make-up artist oficial L'Oreal Paris

4

Nu mă machiez niciodată. Îmi place să cred că nu am nevoie, deşi măcar pentru cearcăne şi tot ar trebui să zăbovesc ceva mai mult în faţa oglinzii. Însă, odată ce te laşi pe mâna unui make-up artist, parcă nu-ţi mai vine să te colorezi inutil şi stângaci de capul tău. Pentru că ştii din start că nu are cum să iasă ca în reviste. 
 
Pe măsură ce trece timpul, adevărata fiinţă ţi se dezvăluie treptat, iar măştile, oricât ar fi de frumoase, nu sunt decât măşti. Şi totuşi, nu suntem perfect împăcaţi cu noi înşine tot timpul. Iar un pic de frumos nu strică nimănui pentru un plus de încredere de sine. Deşi număr pe degete experienţele mele de machiaj profesional, pot să spun că de fiecare dată m-am simţit fabulos la final, după o privire îndelungă în oglindă. Iar ultima sesiune de machiaj a fost cu adevărat specială, după o fascinaţie de ani de zile pentru transformările, fotografiile şi tuşele sale pe care le urmăream în reviste.
 
Alexandru Abagiu, make-up artist L’Oreal Paris, m-a transformat pur şi simplu, iar până la retuşul final, l-am descusut şi i-am aflat convingerile, poveşti şi experienţele memorabile. 
 
CSÎD: M-am simţit extraodinar în timpul machiajului, dar mai ales după ce am văzut rezultatul! Cât de mult contează zestrea genetică a clientelor tale, cât priceperea ta şi cât performanţele produselor de machiaj în reuşita unui machiaj?
 
Alexandru Abagiu: Ca să îţi răspund cât mai concis, probabil 30-50-20%, însă fiind atât de multe variabile şi mai ales pentru că vorbim de rezultat, acesta este influenţat şi de starea de spirit a persoanei, de motivul pentru care se machiază şi aici aş putea să-ţi înşir tot atâtea motive câte femei sunt pe acest pământ. Important din punctul meu de vedere este să existe chimie şi asta se extinde asupra celor trei variabile enumerate de tine.
 
CSÎD: Îmi spuneai că nu există mari diferenţe între produsele de machiaj accesibile şi cele foarte scumpe. Şi totuşi industria luxului prosperă. Care este explicaţia?
 
A.A.: Imaginea vinde şi în acest context, marii producători caută imaginea potrivită pentru fiecare segment de piaţă. Ce îmi place mie şi cercului meu cu siguranţă nu îi place sau nu este uşor digerabil vecinei mele cu doi copii şi un venit mediu, asta ca să nu mai condimentez ecuaţia cu adolescenţii zilelor noastre. Există diferenţe de cost rezultate din campaniile de maketing, din ambasadoarele semnate pentru promovare, packaging şi zonele de desfacere targetate. Din punctul meu de vedere, luxul prosperă pentru că, în ultimii ani, au apărut schimbări de comunicare, o împrospătare a clientelei şi dacă te uiţi numai la ascensiunea acestor “it girls” în campaniile publicitare ale mărcilor de lux, o să înţelegi că publicul targhetat îşi schimbă identitatea pe care credeam că o cunoşteam foarte bine în urmă cu 5-10 ani.

 

Galerie foto

vezi galeria 4 foto

CSÎD: Spuneai că America este de departe cea care dă tonul în materie de beauty. Şi totuşi femeile de acolo nu sunt percepute ca fiind cele mai rafinate şi elegante. Generaţiile tinere schimbă perspectiva?

A.A.: America consacrează produse zilnic prin numărul mare de persoane implicate, prin buzz-ul creat prin utilizarea productivă a tuturor uneltelor de social media şi prin starsistem. Să spunem că validează must-have-urile în materie de beauty după care ascensiunea este exponenţială. Oriunde există opţiuni mai multe, există şi riscuri mai mari de a da greş şi aşa îmi explic gafele sau exagerările care vin cu acest val.

Însă fie că mă crezi sau nu, chiar şi aceste gafe sunt de cele mai multe ori intenţionate, pentru că unde altundeva există loc pentru toată lumea dacă nu în America? Generaţia tânără nu este consumatoare de beauty la fel cum a fost generaţia noastră de exemplu. Poate că ţine şi de modă, de un minimalism conştient poate în urma unei abundenţe de informaţie şi dacă se dezvolta real ceva în rândurile acestora, atunci nu mă pot gândi decât la individualism, la unicitate mai degrabă versus uniforma stilistică pe care noi la rândul nostru o abordam în adolescenţă. Pentru mine este interesant pentru că eu cred că aşa se nasc idei originale.

CSÎD: Ce aşteptări au româncele de la un machiaj? Cum procedezi când îţi cer să le conturezi exagerat trăsăturile?

A.A.: Aud des expresia “îmi doresc să nu mă recunoască nimeni”. Este puţin trist pentru că asta arată unicitatea evenimentului, dar şi neîncrederea în sine şi dorinţa de camuflare. În materie de machiaj, cred că el trebuie practicat zilnic, cu moderaţie şi cu inflexiuni în funcţie de starea de spirit. În plus, a contura exagerat trăsăturile sau a schimba proporţiile faciale atât de drastic sunt repere luate din imagistica Instagram şi funcţionează doar în contextul fotografiilor de calitate slabă, făcute cu un telefon. Realitatea însă este destul de înspăimântătoare când vine vorba de un evenimemnt la care socializezi sau mai grav, când este cea mai specială zi din viaţa ta.

Până la urmă, vorbim despre o modă şi o astfel de poză, în concepţia mea, trebuie să fie de o frumuseţe atemporală. Cred în a pune în evidenţă trăsăturile care o avantajează şi cred în camuflarea imperfecţiunilor. Văd adeseori pe ecranul telefoanelor poze cu Kim Kardashian. Ce uită toate aceste persoane este că ea este extrem de machiată, însă nu vorbim de o excepţie, ci de o rutină zilnică. Aşa decide ea să se prezinte în faţa celor cu care intră în contact zilnic şi într-un astfel de caz, aplaud perseverenţa şi notorietatea, cât de recognoscibiăa este cu acea faţă.

 

CSÎD: Eu te văd ca pe un pictor, iar fiecare machiaj e o operă de artă. Te simţi ca un generator de frumos?

A.A.: Fără lipsă de modestie, răspunsul este DA, înfrumuseţez persoanele care apelează la serviciile mele, însă mă bucur real când reuşesc să scot frumuseţea interioară la iveală şi asta e o acţiune mai dificilă care nu ţine doar de culori şi pensule.

CSÎD: Cât de frustrant este să fii rugat să execuţi un machiaj în care nu crezi?

A.A.: Este frustrant însă până la urmă trebuie să acceptăm şi aspectul mercantil al meseriei. Atât timp cât eşti plătit şi uneori pentru campanii publicitare sau spoturi, chiar foarte generos, atunci trebuie să te conformezi după cerinţele clientului.

CSÎD: Care ar fi atuurile pentru sănătatea tenului a folosirii produselor recomandate şi folosite de make up artişti?

A.A.: Un produs profesional nu este recomandat pentru utilizare îndelungată. Cred într-o rutină sănătoasă de îngrijire, cred în cei trei paşi: demachiere, tonifiere şi hidratare, cred în folosirea cu regularitate a unui scrub adaptat tipului de ten şi a folosirii produselor destinate vârstei reale a tenului. Mă uimesc de fiecare dată descoperirile pe care le fac la persoane din ce în ce mai tinere care folosesc creme dedicate mamelor sau bunicilor doar pentru că sunt scumpe şi sigur sunt mai bune. Din păcate, pielea noastră devine dependentă de componenţii chimici ai acestor produse, gândiţi să rezolve nevoile unui ten cu o structură deja alterată, deja modificată.

CSÎD: E impresionant arsenalul de culori, produse şi ustensile care se află astăzi la dispoziţia unui make-up artist. Cât de greu îi este însă unei femei să aleagă la raft şi care ar fi trusa de bază în 2015?

A.A.: Femeilor le lipseşte interfaţa de utilizare, e ca şi cum ai cumpăra un soft performant, dar nu ai calculatorul performat care să îl ruleze pentru îndeplinirea sarcinilor. În acest sens, cred că trebuie să se investeasca mai mult în pensulele de machiaj şi ustensilele de aplicare profesionale. Nu ai cum să obţii acea intensitate a fardului sau acele difuzări impecabile dacă tu foloseşti cel mai tehnologic fard, însă te limitezi la aplicarea cu un bureţel de pleoape superuzat. Deci din punctul meu de vedere, aş vorbi de o trusă de minimum 6-7 pensule de machiaj de calitate cât mai bună, şi aici mă refer la a prefera părul natural în detrimentul celui artificial.

CSÎD: Frumuseţea s-a mutat mult în on line, însă este un mediu perisabil. Tu rămâi totuşi un fan al printului, având în vedere editorialele de beauty pe care încă le faci?

A.A.: Da, pentru că simţi că faci ceva palpabil, simţi că laşi ceva în urmă şi acest aspect este extrem de important, mai ales când lucrezi într-o meserie ca a mea în care, la sfârşitul zilei, toată creaţia ta ajunge un mix indezirabil de pigmenţi pe o cotonetă folosită, într-un coş de gunoi. În plus, aşa ai ocazia să influenţezi, să-i faci şi pe alţii să aspire, să-şi găsească pasiunea sau vocaţia. Nimic nu te poate bucura mai tare decât să-ţi vezi pagina de editorial inclusă în mood-board-ul altui artist pentru că atunci înseamnă că ai atins real pe cineva.

CSÎD: Ai fost publicat în ediţii internaţionale a unor reviste de top. E o recunoaşterea supremă a unui merit sau fiecare machiaj pe care-l faci este de fapt mulţumirea ta supremă?

A.A.: Depun mult efort în a găsi originalitatea şi frumuseţea împreună cu echipa implicată alături de mine în realizarea unui editorial de beauty. Încerc să nu apelez atât de des la clişee şi să mă focusez pe o direcţie cromatică, artistică. Faptul că eşti publicat şi preluat este dovada că ai creat ceva original sau peste nivelul lor de realizare şi asta este destul de rar în zilele noastre, în special când concurezi cu ţări cu tradiţie fotografică, cu acces la styling exclusivist şi modele de talie internaţională.

CSÎD: Care a fost cea mai surprinzătoare reacţie a unei cliente pe care nu o poţi uita?

A.A.: A început să plângă, timp în care eu mă felicitam pentru alegerea unui mascara waterproof, şi mi-a spus că şi-ar fi dorit să mă cunoască în perioada mai puţin fericită din viaţa ei, când făcea chimioterapie, pentru că asta i-ar fi ridicat moralul la un nivel cu care ea s-ar fi declarat mulţumită. Atunci mi-a fost ruşine de gândul meu superficial şi am realizat că, dincolo de culori, pensule şi pigmenţi, avem şansa ca makeup artişti să atingem oameni.

Citește și:
Trucuri şi tendinţe beauty 2012 - 2013, de la Alexandru Abagiu
The ONE Beauty: Inscrie-te la intalnirea cu Alexandru Abagiu, make-up artistul vedetelor!
Sfaturi pentru un machiaj de zi reuşit de la un make-up artist profesionist
Articol din revistă - 20.01.2016

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.