Grăsimi bune pentru o piele frumoasă!

Grăsimile ar trebui să reprezinte mai puţin de 35% din aportul energetic zilnic. Totuşi, noi consumăm mult prea multe grăsimi şi suntem nevoiţi să renunţăm la ele mai ales din cauza problemelor de sănătate pe care acestea le pot provoca.

Însă există mai multe tipuri de grăsimi, iar unele dintre ele pot să facă adevărate miracole pentru trupul nostru, atât la interior cât şi la exterior! Este extrem de important să reducem consumul acizilor graşi saturaţi (materii grase din carne, mezeluri, prăjeli) şi să consumăm mai mulţi acizi graşi mononesaturaţi şi polinesaturaţi.

Consecinţa unei alimentaţii prea bogate în grăsimi de proastă calitate este un aport energetic mare, care poate duce la supraponderabilitate şi obezitate, cu toate efectele nefaste ale acestora asupra stării de sănătate.

Diferite tipuri de grăsimi

Grăsimile sunt alcătuite din acizi graşi împărţiţi în funcţie de structura lor chimică în acizi graşi saturaţi, mononesaturaţi şi polinesaturaţi.

Acizii graşi saturaţi sunt prezenţi în cantitate mare în grăsimile de origine animală (unt, slănină, mezeluri), precum şi în uleiul de palmier sau în uleiurile hidrogenate pe care le folosim la prăjit. Trebuie să reduci consumul acestor grăsimi!

Acizii graşi mononesaturaţi sunt reprezentaţi, în esenţă, de acidul oleic. Acesta se găseşte îm uleiurile de floarea-soarelui, de măsline, de rapiţă şi de arahide, în avocado, în grăsimea de gâscă, în carne şi anumite tipuri de margarină. Acidul oleic este transformat într-o familie de acizi graşi care intră în alcătuirea mielinei (învelişul nervilor) şi trebuie să constituie cel puţin jumătate din acizii graşi consumaţi.

Acizii graşi polinesaturaţi (AGPN) sunt reprezentaţi de doi acizi: acidul linoleic, principalul acid omega-6 şi acidul alfalinoleic, principalul acid omega-3. Cu ajutorul acestor doi acizi, organismul poate sintetiza derivaţi indispensabili: acidul arahidonic, derivat din acizii omega-6; acidul eicosapentaenoic (EPA) şi acidul docosahexaenoic (DHA), derivaţi ai acizilor omega-3. În general, noi nu consumăm destui acizi graşi din seria omega-3. Raportul ideal omega-3/omega-6 din alimentaţia noastră ar trebui să fie de 5/1, însă, în prezent, acesta este mult mai mare, apropiindu-se de 20/1.

După cum am constatat deja, AGPN prezintă o importanţă deosebită pentru pielea noastră. Ei fac posibilă sinteza anumitor lipide din corp, precum fosfolipidele, care intră în alcătuirea membranelor, contribuind la înlesnirea comunicării între celulele pielii. Întrucât AGPN nu pot să fie produşi de către organism, este necesar aportul lor pe cale alimentară. Persoanele care urmează tratamente cu anticoagulante trebuie să ţină cont de faptul că acizii omega-3 fluidifică sângele.

Care sunt sursele alimentare de acizi graşi esenţiali necesari pielii?

Principalele surse sunt uleiurile vegetale şi peştii cu carnea grasă. În plus, există unele ouă îmbogăţite cu omega-3 şi câteva plante, puţine la număr, în conţinutul cărora se regăsesc aceşti acizi.

Uleiuri bune

Un ulei bun trebuie să fie:

Sărac în acizi graşi saturaţi

Bogat în acizi graşi mononesaturaţi: uleiul de măsline are conţinutul cel mai bogat în acest tip de acizi graşi şi trebuie să rămână un element constant al regimului nostru alimentar

Bogat în AGPN: mai puţin bogat în acizi omega-6 şi mai bogat în acizi omega-3

Conform acestor cirerii, cele mai bune uleiuri, în ordine descrescătoare, sunt uleiul de rapiţă, de soia, de nuci şi de germen de grâu.

Peştii cu carne grasă

Este indicat să consumi macrou, anşoa, sardine, hering şi somon – mai ales sălbatic – de cel puţin două ori pe săptămână. Somonul sălbatic conţine de 20 de ori mai mulţi acizi graşi omega-3 decât somonul de crescătorie, cu excepţia cazului în care acesta din urmă a fost hrănit cu ulei de peşte.

Fructe şi legume

Puţine fructe şi legume conţin acizi graşi omega-3. Pe lângă nuci, amintim păpădia, spanacul precum şi fetica, o plantă la fel de bogată în antioxidanţi (betacaroten, vitamina C, vitamina E şi vitamina B9), cu un conţinut scăzut de calorii şi extrem de săracă în lipide, dar bogată în acid gras alfalinoleic. Nu trebuie să uiţi nici de alge, care sunt bogate, la rândul lor, în acizi graşi esenţiali omega-3 şi sunt excelente pentru piele şi sănătate în general!

Citește și:
Pielea şi soarele: crezi că ştii totul despre protecţia solară?
Top 5 sfaturi de îngrijire a părului pe timp de vară
Părul: cum să ai grijă de el, ca să rămână veşnic sănătos!
Exclusiv Online - 26.06.2015

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.