Alimente care pot ajuta la detoxifierea colonului

Detoxifierea colonului a devenit un subiect de interes, având în vedere creşterea impresionantă a numărului de persoane care suferă de balonare, constipaţie, sindromul colonului iritabil.

Sindromul colonului iritabil afectează în special persoanele supuse unor condiţii stresante, suprasolicitante, care urmează anumite regimuri de slăbit, se alimentează excesiv sau îşi privează organismul de unii nutrienţi.  

De asemenea, constipaţia este o problemă frecventă în rândul populaţiei, asociată stilului alimentar modern. Stagnarea materiilor fecale în colon determină o suprapopulare bacteriană, iar trecerea acestora în sânge creşte riscul de infecţii urinare recurente, infecţii în sfera ginecologică, dar duce şi la o scădere a imunităţii.

Cât sunt de indicate curele de detoxifiere? Ne pot ajuta şi anumite alimente în acest proces. Nutriţionistul Florin Bălănică ne lămureşte. Uite ce spune specialistul pentru CSID!

Nu există diete de detoxifiere, ci organe implicate în detoxifiere, precum rinichiul, ficatul, pielea, colonul, cărora trebuie să li se asigure nutrienţii şi condiţiile pentru o bună îndeplinire a acestui rol.

Un prim pas pentru sănătatea colonului este o hidratare corespunzătoare. A devenit un clişeu: ,,Pentru o viaţă sănătoasă, consumaţi zilnic 2 l de lichide pe zi’’, dar puţini sunt cei care stiu ce rol joacă apa în organism, mai ales în eliminarea toxinelor.

Apa este importantă în curăţarea colonului, iar o cantitate insuficientă creşte riscul de constipaţie. Atât fibrele solubile, cât şi cele insolubile, regăsite în alimente, au nevoie de apă pentru a realiza o curăţare eficientă a colonului.   

Fibrele sunt o parte a glucidelor complexe, lent absorbabile, şi pot fi solubile în apă sau insolubile. Cele insolubile absorb apa şi sunt esenţiale în eliminarea resturilor de mâncare din organism, contribuind astfel la combaterea constipaţiei. Totodată, acestea cresc nivelul bacteriilor bune din tractul digestiv.

Surse bune de fibre insolubile:

  • fulgii de ovăz şi seminţele de in
  • merele
  • orezul brun
  • citricele
  • tărâţele
  • mazărea
  • varza
  • morcovii
  • ridichiile.

Cât contează legumele verzi şi fructele

O categorie de alimente cu rol adjuvant în tranzitul intestinal sunt legumele verzi,  bogate în clorofilă. În general, clorofila elimină toxinele din tractul digestiv. Surse bogate în clorofilă: spirulina, orzul, salata, spanacul, broccoli, mărarul, patrunjelul, ardeiul gras, castravetele, zucchini, chilli verde, varză.

Fructele sunt bogate în vitamine, minerale şi, totodată, conţin fibre şi enzime cu rol în reglarea tranzitului intestinal. Printre fructele cu un conţinut ridicat de fibre menţionăm: merele, strugurii, papaya, ananasul, kiwi. 

O bună funcţionare a colonului impune şi prezenţa florei bacteriene saprofite. Pentru menţinerea microbiozei intestinale recomand consumul de alimente probiotice, cum ar fi lactatele fermentate, iaurtul, sana, kefirul, dar şi a murăturilor în saramură: castraveţii, gogonelele, varză.

Curentele moderne nutriţionale insistă pe o alimentaţie bogată în suplimente, cum ar fi seminţele de in, aloe vera, lucernă, spirulină, care au roluri diverse şi efecte antioxidante, energizante, detoxifiante. Este important să înţelegem că nu există diete minune de detoxifere, nici ,,pastile de sănătate’’, ci doar un stil de viaţă echilibrat poate duce la o stare de sănătate bună şi ajută la eliminarea naturală a toxinelor. 

Se comercializează produse destinate curăţării colonului, care pot provoaca efecte adverse, precum deshidratare, greaţă. Ba mai mult, dacă au în compoziţie cofeină, pot avea efecte cardiace nedorite, cum ar fi tahicardia.

Recomand femeilor însărcinate şi persoanelor care urmează un tratament medicamentos să evite aceste produse şi să adopte o alimentaţie echilibrată.  

Consumul de alimente bogate în fibre este esenţial în menţinerea sănătăţii colonului, iar asta pentru că reglează tranzitul şi menţin tractul digestiv curat. Detoxifierea fiziologică a colonului printr-un mod de viaţă sănătos devine  necesară, atât pentru o bună funcţionare a tubului digestiv, cât şi pentru menţinerea sănătăţii întregului organism.

Citește și:
Dieta care te ajută să ţii cancerul de colon la distanţă
Despre cancerul de colon, colonoscopie şi afecţiunile care pot fi depistate cu ajutorul acestei investigaţii
6 simptome ale cancerului de colon pe care nu trebuie să le ignori
Exclusiv Online - 17.11.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.