Ce mâncăm de Crăciun. 6 alimente care pot fi benefice pentru organismul nostru sau ne pot dăuna

Greşeala majoră pe care o fac oamenii de sărbători e că amestecă, în cantităţi mari, mâncarea şi alcoolul la aceeaşi masă.

Separarea felurilor de mâncare pe zile, disocierea alimentelor de alcool, acestea ar putea fi trucurile la care puteţi apela pentru a trece peste această perioadă fără o avalanşă de kilograme în plus. Totodată, mesele abundente trebuie să se termine cu un lichid călduţ, spre exemplu un ceai, şi puţină mişcare.

Medicul Florin Bălănică explică pentru CSID cum ar putea arăta acest tablou alimentar de sărbători, cu mai puţin alcool, dar cu multă cumpătare.

Alcoolul

Alcoolul poate fi consumat de sărbători cu moderaţie, adică 1-2 pahare de vin sec de exemplu, la distanţă de minim o oră de masă. Alcoolul consumat imediat reprezintă primul pas către steatoza hepatică, adică ficatul gras, pentru că aceeaşi enzimă metabolizează, la nivelul ficatului, şi alcoolul, dar şi grăsimea. Steatoza este o afecţiune specifică bărbaţilor care preferă mâncarea grasă şi alcoolul.

Totodată, consumul constant al unei cantităţi mai mari de 1-2 pahare de vin sec sau al unui  pahar de tărie duce la creşterea în greutate şi predispune către patologii metabolice şi cardiovasculare. Consumul optim de alcool, pentru cine doreşte acest lucru, este de 1-2 pahare de vin sec, de 2-3 ori pe săptămână.

Şoriciul

Bine curăţat de grăsime, şoriciul poate reprezenta o sursă de proteină. Bogat în colagen şi elastină, acesta poate fi consumat crud, dimineaţa, alături de muştar, fără zahăr, sau se poate asocia unor legume. Noi preferăm şoriciul fiert în zeama de varză cu usturoi şi fasole verde, acest preparat putând reprezenta felul principal de la masa de prânz.

Salata Boeuf

O salată bogată, abundentă şi calorică, care nu respectă regulile nutriţionale ale unui model alimentar echilibrat. Consumată rar şi în prima parte a zilei, salata de boeuf constituie un fel de mâncare gustos şi saţios. Amestecul de carne cu ou face ca acest preparat să fie greu digerabil şi să conţină o mare cantitate de grăsimi.

Noi pregătim salata boeuf în două feluri, cu sau fără carne. Atunci când folosim carnea de vită sau curcan o combinăm cu legume de culoare verde, rădăcinoase, castraveţi muraţi în saramură, iar maioneza este din muştar, cu puţină lămâie şi condimente. Când preparăm salata fără carne, folosim aceeaşi compoziţie, iar maioneza este făcută din muştar, fără zahăr, condimente, lămâie şi albuş de ou. Gustul este apropiat de cel cunoscut, iar digestia mult crescută.

Mezelurile din porc (tobă, caltaboş, cârnaţi etc)

Produse preferate de români, atât acum de sărbători, cât şi în cursul anului, mezelurile sunt preparate care ascund cantităţi importante de grăsimi. Şi spun asta pentru că proporţiile sunt greu de identificat, mezelurile fiind nesănătoase tocmai prin faptul că nu putem identifica cu precizie ce au în compoziţie. Dacă sunt produse în casă nu exageraţi cu cantitatea de grăsime şi încercaţi să le consumaţi alături de legume proaspete de culoare verde, în prima parte a zile, adică la micul dejun sau la prima gustare.

Cozonacul

Cozonacul face parte din tradiţia sărbătorilor şi parcă nu poate exista Crăciun fără mirosul de cozonac. Este un simbol, dar astăzi puţini oameni îl mai prepară în casă, preferând să-l cumpere gata făcut. Dacă ar citi eticheta, aceştia ar vedea că nu cumpără cozonac, ci o pâine dulce, bogată în E-uri şi diverşi conservanţi. Nu mai vorbim de zahăr, care parcă dă pe afară. Optim, putem consuma cozonac în prima parte a zilei, la micul dejun sau la prima gustare, alături de un iaurt sau chefir degresat. Asta pentru a aduce proteină lângă cozonacul care abundă în carbohidraţi şi grăsimi.

Piftia

Aliment specific sărbătorilor, piftia poate fi preparată din carne de porc sau de curcan. Adăugăm rădacinoasele şi legumele, iar gustul este unul desăvârşit. Dacă utilizăm carne slabă şi consumăm piftia în prima parte a zilei, lângă muştarul fără zahăr, nu greşim cu nimic. Este bogată în colagen, iar valoarea terapeutică a gelatinei este importantă, piftia reprezentând şi o abundenţă de aminoacizi.

Cum ar putea arăta un meniu de sărbători:

  • Micul dejun: iaurt degresat cu cozonac sau mezeluri din porc cu muştar, fără zahăr sau salată boeuf;
  • Prima gustare: fructe sau iaurt degresat;
  • Prânzul: ciorbă din porc sau friptură de porc cu legume de culoare verde sau carnaţi din porc cu murături de culoare verde în saramură;
  • Gustarea cu numărul doi: iaurt degresat;
  • Cina: peşte alb cu broccolii sau spanac cu omletă din albuşuri sau fasole verde, păstai cu sos de iaurt, brânză slabă şi usturoi;
 
Exclusiv Online - 26.12.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.