Dr: Mihaela Bilic: „Puteţi înlocui una dintre mese cu un kilogram de cireşe!”

Ştim de la George Coşbuc că vestitorii primăverii sunt păsările migratoare. Întoarcerea lor din ţările calde, alături de trezirea naturii la viaţă, este dovada clară că primăvara a venit.

Pentru vară însă, scenele nu mai sunt atât de evidente aşa că eu vă sugerez un reper iubit de toată lumea: cireşele.

Nu e persoană care să nu ştie că trebuie să aştepte luna iunie pentru un pumn de cireşe pietroase şi dulci. Sigur, există cireşele de luna mai, dar acelea nu prea sunt cireşe adevărate, ci mai degrabă o palidă pregătire pentru desfătarea ce va să vie.

E un lucru interesant cu cireşele astea: au rămas printre puţinele fructe care nu pot fi consumate decât în sezon. Nu poţi creşte cireşe în seră, poţi doar să le imporţi din ţări cu soare mai mult, dar nici asta nu o poţi face tot anul. Aşa că eşti nevoit să ai răbdare să vină vara ca să te îndopi bine cu cireşe pentru ca apoi să-ţi pui pofta-n cui până la anul.

De aici să vină oare şi lăcomia noastră, descrisă atât de bine în “Amintirile din copilărie” ale lui Creangă când e vorba de mâncat cireşe?

Dacă alte fructe sunt consumate cu moderaţie, cu porţia, cu bucata, cireşele nu au limite la cantitate. Nu poţi să mănânci un pumn de cireşe, e un non-sens! Cireşele se mănâncă altfel: cu kilogramul, cu castronul sau mai degrabă până îţi plezneşte burta! :D Cu siguranţă acesta este şi motivul pentru care şi vorbim despre ele la plural: spunem mereu CIREŞELE pentru că sunt multe, cât mai multe! Cireşele fac parte din familia rosaceelor, alături de prune, caise, piersici şi nectarine, de unde şi conţinutul lor alcalin, prietenos pentru tubul digestiv.

Faţă de alte fructe, cireşele sunt mai sărace în vitamine şi minerale şi mai bogate în zahăr (14-15 g/100 g), de unde şi conţinutul lor caloric care nu poate fi neglijat (60 de cal/100g). Sigur, cireşele de mai sunt mai apoase, mai puţin dulci şi cu siguranţă mai sărace în calorii, dar nici gustul nu se compară! În cireşe, găsim betacaroten (un precursor de vitamina A) şi quercitină, un flavonoid cu proprietăţi antioxidante şi anticancerigene.

Consumul de cireşe are efect antiinflamator şi ameliorează durerile din gută, artrită şi sindromul premenstrual.

Conţinutul mare de potasiu şi fibre conferă cireşelor proprietăţi diuretice şi laxative, cu diminuarea retenţiei de lichide din organism şi ameliorarea constipaţiei.

Pectinele, fibrele solubile din cireşe, ajută la scăderea nivelului colesterolului din sânge, deci indirect au efect favorabil cardiovascular. În cireşe, există sorbitol, un alcool natural al zahărului, cu efect laxativ, care odată ajuns în organism, este supus fermentaţiei, produce gaze, balonare şi accelerează peristaltismul intestinal. Aşa că nu vă speriaţi, nu vă plezneşte burta de la cireşe, ele doar pun intestinele în mişcare.  

Proprietăţi diuretice şi antiinflamatorii au şi cozile de cireşe, aşa că le puteţi usca şi pentru a le folosi iarna ca bază pentru ceai. Ce impact au cireşele asupra siluetei? Ei bine, lucrurile sunt mai delicate la acest capitol. Nu aş putea spune că cireşele sunt un aliment care îngraşă, mai degrabă cantitatea este cea care ne pune în pericol silueta. 100 de grame de cireşe au în medie 100 de calorii, o felie de pâine are 80, iar o pulpă de pui 100.

Problema e că pâine sau pui nu poţi mânca cu kilogramele, pe când cireşe da! Un kilogram de cireşe înseamnă un castron micuţ şi aduce 600 de calorii, cât două feluri de mâncare. Socoteala e simplă şi trebuie să şi-o facă fiecare pe propria răspundere: dacă poţi să mănânci puţine cireşe (adică doi pumni) e în regulă, pot fi desertul de la o masă.

Dacă ştii că pentru tine cireşe însemnă un castron, atunci renunţă la mâncare şi fă o cură cu cireşe!

Cireşele pot fi alimentul detox prin definiţie, au efect depurativ, laxativ şi diuretic aşa că organismul poate beneficia, la maximum, de sezonul cireşelor. Puteţi înlocui una dintre mese cu un kilogram de cireşe sau chiar puteţi mânca doar cireşe 2, 3 zile/săptămână.

Este soluţia ideală prin care puteţi profita de prezenţa acestor fructe delicioase astfel încât şi silueta voastră să aibă numai beneficii.

Şi pentru că sezonul cireşelor este atât de scurt şi pentru că trebuie să mai aşteptăm încă un an până ne vom reîntâlni cu ele, eu v-aş recomanda să vă bucuraţi: mâncaţi cireşe de orice formă, culoare sau gust! Pentru că sunt prea bune, prea de vară!

Citește și:
Intoleranţa la gluten nu este o modă!
5 super-alimente pentru pielea ta
Ar trebui sau nu să apelezi la pastilele de slăbit?
Articol din revistă - 24.05.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.