Dr. Şerban Damian, nutriţionist - sfaturi pentru a slăbi sănătos

Nerăbdătoare şi dinamică, eşti genul care face 1.000 de lucruri în acelaşi timp. Cu motorul mereu turat la maxim, ai tendinţa să mănânci în acelaşi ritm în care munceşti. Rezultatul? Cântarul a depãşit de mult zona de confort. Dar cu puţin efort însã, îţi poţi schimba stilul de viaţã. 

Dr. Şerban Damian, nutriţionist ne precizează clar că „Nu există cea mai bună cură de slăbire, ci modificări ale stilului de viaţă!”. Iată în continuare un mic interviu legat de slăbire:

Când eşti considerat supraponderal?

Dr. Şerban Damian: Indicele de masă corporală este un instrument simplu cu ajutorul căruia putem afla când o persoană este în afara zonei de normalitate privind greutatea corporală. Se face raportul între valoarea greutăţii şi pătratul înălţimii exprimat în metri (IMC=G/h2).
Când această valoare depăşeşte 25 vorbim despre supraponderalitate, iar când trece de 30, vorbim de obezitate.

Cum îţi alegi cea mai bunã curã de slabire?

Dr. Şerban Damian: Nu există “cea mai bună cură de slăbire”, ci modificări ale stilului de viaţă, care conduc la scăderea în greutate. Desigur, acest lucru include şi regimul alimentar, însă nu în sensul clasic de “cură” sau “dietă”, în care sunt impuse nişte reguli stricte, general valabile.

Recomand consumul de proteine la fiecare masă, porţii mici, o cantitate mare de fibre alimentare, iar activitatea fizică are şi ea un rol important.
O altă opţiune: atunci când suntem pe fugă, un substitut de masă (gen batoane sau shake cu proteine, dar si cu puţine calorii) alături de o băutură fără zahăr şi un fruct sau un iaurt degresat asigură necesarul de nutrienţi şi energia până la următoarea masă.

Care este rolul nutriţionistului în cadrul unui proces de slãbire?

Dr. Şerban Damian: Nutriţionistul este specialistul pregătit să facă o evaluare corectă a stării de sănătate, a compoziţiei corporale, a alimentaţiei şi a obiectivelor, pentru ca apoi să poată face recomandări specifice fiecărui pacient pentru a-şi echilibra greutatea corporală. Este oarecum echivalentul antrenorului din sport, doar că în acest caz “jocul” este alimentaţia.

Cât conteazã sportul şi cât dieta în cadrul unui proces de rafinare şi subţiere?

Dr. Şerban Damian: Fără a putea trasa nişte limite exacte, aş spune că mişcarea şi sportul contribuie cu 25-30% la succes, în timp ce alimentaţia face diferenţa cu adevărat. Este mult mai probabil să slăbeşti fără sport, însă fără nicio modificare în alimentaţie, sportul s-ar putea să nu producă nicio schimbare.

Care este rolul proteinelor în cadrul unei diete de slãbire?

Dr. Şerban Damian: Proteinele sunt macronutrienţi extrem de importanţi ce contribuie la menţinerea masei musculare, nu doar în regimurile de slăbire, ci oricând în existenţa noastră.

În mod particular, atunci când vorbim de slăbire, un aport optim sau chiar mai crescut de proteine poate influenţa în bine cursul scăderii în greutate. S-a observat, atât în practică, cât şi în urma studiilor, că regimurile moderat hiperproteice conduc la o evoluţie mai bună în privinţa scăderii în greutate.
Produsele Gerlinéa sunt bogate în proteine prezervând masa muscularã în detrimentul ţesutului adipos şi pãstrând vitalitatea chiar şi în dietã, fiind sãrace în calorii pentru favorizarea pierderii în greutate sau menţinere.

Cum şi cât te ajutã gustãrile proteice în cadrul unui regim?

Dr. Şerban Damian: Gustãrile proteice sunt o alternativă la îndemână pentru gustările dintre mese sau chiar pentru anumite mese.
Mulţi oameni nu au timp să-şi pregătească mesele şi atunci pot recurge la astfel de produse care sunt foarte accesibile şi gustoase. Evident, e bine să te bazezi pe alimentaţia clasică, însă sunt situaţii când ai putea rămâne nemâncat din lipsă de timp sau organizare şi atunci e bine să ai un ajutor precum gustările hiperproteice.

În ce constã planul de menţinere dupã regim?

Dr. Şerban Damian: Menţinerea presupune revenirea la o alimentaţie izocalorică, adică un regim care aduce suficiente calorii cât să acopere necesarul (în contrast cu un regim hipocaloric, care presupune restricţie calorică).
Fie se pot creşte cantităţie la toate alimentele, fie se pot introduce alimente cu concentraţie calorică mai mare, care nu au existat în perioada de regim (de exemplu, ceva dulce sau mai multe alimente grase, însă totul în cantităţi moderate şi controlate).

Citește și:
Cum putem evita efectul yo-yo după dieta de slăbire?
Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Changes), ideală pentru slăbire şi pentru cei cu colesterolul mărit
Cum slăbim după Paşte: sfaturi de la experţi pentru o slăbire eficientă
Analize necesare înainte de a ţine o cură de slăbire
Dieta ketogenică: soluţie pentru slăbire, dar şi pentru prevenirea unor afecţiuni
Exclusiv Online - 05.10.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.