Înlocuim zahărul din alimentaţie? 5 soluţii cu avantaje şi dezavantaje

Ciocolată, prăjituri, îngheţată, bomboane, cu toţii simţim nevoia de ,,ceva dulce’’. Acesta este refugiul, recompensa sau pedeapsa noastră. Dulciurile îşi fac loc în viaţa noastră la evenimente importante, când suntem trişti sau veseli, iar de multe ori uităm de efectele negative pe care le pot avea asupra organismului.

Zaharul pe care îl avem cu toţii în bucătărie se mai numeşte zaharoză şi este format din câte o moleculă de glucoză şi fructoză. Glucoza, cea mai importantă sursa de energie a celulelor corpului uman, se eliberează prin metabolizarea dulciurilor şi este absorbită cu uşurinţă în tubul digestiv. Ea determină creşteri bruşte ale glicemiei şi stimulează indirect eliberarea de insulină. Fructoza trebuie să treacă prin procesul de metabolizare la nivel hepatic , iar atunci când este consumată în exces creşte riscul dezvoltării unor patologii hepatice’’, susţine nutriţionistul Florin Ioan Bălănică pentru Ce se întâmplă, doctore?

În general, este important să reducem consumul de dulciuri procesate, rafinate, care au un conţinut ridicat de zahar. Putem înlocui zahărul din alimentaţie cu îndulcitori naturali sau artificiali.

„Recomand consumul moderat şi pe perioade temporare a îndulcitorilor, asta pentru a evita creşterea în greutate sau apariţia efectelor nocive asociate consumului excesiv”, adaugă medicul nutriţionist Florin Ioan Bălănică.

Deşi nu putem elimina zaharurile complet din dietă, uneori, putem folosi îndulcitori mai puţin procesaţi. Iată care ar fi, în opinia specialistului, cele mai la îndemână soluţii!

Mierea este unul dintre îndulcitorii naturali pe care îi putem folosi. Mai dulce decât zahărul, impune folosirea unei cantităţi mai mici. O susţin datorită proprietăţilor sale sanogene. Beneficiile sale asupra sănătăţii se referă la proprietăţile antibacteriene, antioxidante şi la conţinutul bogat de vitamine, B2, B6 şi fier.

Siropul de arţar este un alt înlocuitor al zahărului, bogat în minerale, în special zinc, ce poate avea un efect benefic în prevenirea aterosclerozei prin scăderea colesterolului.

Ştevia este un îndulcitor de 200-300 mai puternic decât zahărul, care nu conţine kilocalorii, motiv pentru care poate fi folosită şi de persoanele supraponderale. O altă proprietate importantă: nu determină creşterea bruscă a glicemiei.

Nectarul care se prepară din agave conţine până la 90% fructoză şi trebuie consumat cu atenţie pentru a preveni afecţiunile determinate de consumul crescut de fructoză, cum ar fi ficatul gras, dislipidemia, obezitatea şi sindromul metabolic.

Zaharina (E954) este un îndulcitor artificial care este de 200-700 de ori mai dulce decât zahărul. E954 este folosit foarte des în combinaţie cu alţi îndulcitori pentru a ascunde defectele acestora de gust. Se foloseşte des în combinaţie cu ciclamatul şi cu aspartamul în produsele “light”.

„Nu recomand persoanelor supraponderale să apeleze la îndulcitori pentru a evita cosnumul de zahăr. Soluţia pentru silueta mult dorită este o alimentaţie echilibrată.

Diabeticilor, care trebuie să evite consumul excesiv de carbohidraţi, le recomand să înlocuiască zahărul cu ştevia pentru a evita creşterea în greutate, o problemă des întâlnită la aceşti pacienti. Nu trebuie să cădem în capacana îndulcitorilor naturali. Majoritatea contin aceleaşi zaharide ca şi zaharul, dar în alte proporţii, iar atunci când sunt consumate în exces pot avea aceleaşi efecte nocive'', adaugă medicul nutriţionist Florin Ioan Bălănică.

 

Citește și:
Cum ne distruge zahărul dantura
Zahărul ar putea fi la fel de dăunător pentru creier ca stresul
Ce este mai nociv: zahărul sau siropul de porumb ?
Exclusiv Online - 12.02.2018

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.