Mărarul poate avea numeroase beneficii pentru sănătate în sezonul rece. Sfaturile nutriţionistului

Mărarul este bogat în multe vitamine vitale, A, C, care sunt esenţiale pentru o funcţionare optimă metabolică şi stimularea sistemului imunitar. Condiment aromat, originar din regiunea Mediterană, înrudit cu pătrunjelul şi leuşteanul, mărarul este foarte folosit în ţările europene, dar şi în ţările asiatice, cu precădere India, unde frunzele uscate aromatizează salatele, fripturile, sosurile şi multe alte preparate.

Medicul nutriţionist Florin Ioan Bălănică crede că mărarul nu trebuie să lipsească din alimentaţia noastră, mai ales în sezonul rece. Iată ce spune specialistul pentru CSID!

,,Recomand introducerea mărarului în alimentaţie datorită numeroaselor sale efecte sanogene. E important să ştim că este o sursă bogată de minerale, precum sodiu, potasiu, cupru, calciu, fier şi magneziu. Cuprul acţionează ca un activator pentru multe enzime vitale, precum citocrom  C oxidaza şi superoxid dismutaza, enzime cu puternice efecte antioxidante şi de reducere a radicalilor, acizi atât de nocivi pentru sănătate şi acumulaţi zilnic din procesele meabolice.

Pentru pacienţii cardiaci, mărarul poate avea numeroase proprietăţi benefice şi terapeutice, efecte determinate de conţinutul ridicat de potasiu, care are rol de reglare a diurezei şi implicit un control indirect al tensiunii arteriale'', precizează Dr. Florin Ioan Bălănică pentru CSID.

Seminţele de mărar sunt indicate în înfiecţiile pulmonare

Susţin consumul de sucuri de legume în sezonul rece, când e  indicat să folosim şi mărar pentru un aport de vitamine şi o creştere a imunităţii, iar asta pentru a combate răcelile respiratorii sezoniere. Uleiul esenţial din seminţe de mărar are puternice proprietăţi antimicrobiene, în special în infecţiile pulmonare şi digestive.

Seminţele mărarului au efecte benefice în sfera digestivă şi pot ameliora manifestările gastrointestinale, cum ar fi balonarea, digestia lentă, flatulenţa şi durerile abdominale asociate. Totodată, consumul regulat poate să protejeze mucoasa gastrică şi să contribuie la scăderea acidiţii gastrice. Mărarul contribuie şi la o digestie uşoară prin proprietăţile sale coleretice (de stimulare a producţiei de bilă si de uşurare a eliminării acesteia).

Celor care doresc să scadă în greutate le recomand introducerea mărarului în alimentaţie, deoarece este sărac în colesterol şi are o încărcătură calorică scăzută. Bogat în fibre, are proprietăţi hipocolesterolemiante şi consumul regulat duce la scaderea trigliceridelor din sânge, a colesterolului total, a colesterolului “rău” şi la creşterea nivelului colesterolului “bun”.

Uleiul volatil din frunzele mărarului poate contribui la ameliorarea durerilor dentare şi împrospătarea respiraţiei, dar nu trebuie neglijate vizitele la medicul stomatolog pentru controale regulate. O igienă bucală corectă contribuie la o stare optimă de sănătate.

Cum îl folosim în alimentaţie

Putem să ne imaginam preparate diverse şi gustoase în care să folosim drept ingredient cheie mărarul. Putem prepara pentru produsele din carne un sos din mărar cu puţin unt, salvie, mentă şi tarhon sau mărar, pătrunjel, leuştean, spanac crud sau putem concepe diverse creme cu brânză, dulce sau sărată în combinaţie cu mărar şi chimen, sau diverse tipuri de salate din legume în care am adăugat mărar. De asemenea, putem aşezona cartofii la cuptor cu mărar. Mărarul mărunţit este folosit în aromatizarea ciorbelor şi a supelor de legume.

Seminţele de mărar pot fi adăugate în salate, murături, piureuri, tocăniţe de legume sau în legumele gătite la aburi în mii de posibilităţi şi combinaţii. Contează doar să vă daţi frâu imaginaţiei şi să gătiţi sănătos, gustos, dar mai ales din plăcere. Mărarul proaspăt, seminţele de mărar sunt disponibile în pieţe pe tot parcursul anului şi recomand pacienţilor ca în măsura posibilităţilor să-şi procure mărar proaspăt, deoarece acesta e superior ca aroma şi are o cantitate mai mare de vitamine vitale şi antioxidanţi, cum ar fi beta-caroten, vitamina C si acid folic.

E de preferat să introducem mărarul în meniul zilnic pentru aportul nutriţional ridicat, bogat în minerale şi vitamine, pentru proprietăţile sale hipocolesterolemiante şi reglatoare ale digestiei. Folosindu-ne imaginaţia putem pregăti mese cât mai creative, combinaţii sănătoase, gustoase şi bogate nutritiv.

 

 

 

Exclusiv Online - 01.12.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.