Prunele, remediul ideal pentru constipaţie

Prunele pot fi negre, mov sau galbene. De asemenea, pot fi deshidratate. Prunele proaspete şi uscate deopotrivă sunt bogate în minerale şi ologoelemente, coţinând, în ordinea descrescătoare a prezenţei: potasiu, fosfor, calciu, magneziu, fier, zinc, cupru, mangan. Sunt, de asemenea, bogate în vitamine: A, B1, B3, B5, B6, C şi K. Sucul de prune este o bună sursă de fier, fiind recomandat înseosebi vegetarienilor.

Utile pentru intestin şi constipaţie

Prunele, indiferent de soi, sunt excelente surse de fibre şi de sorbitol (un polialcool înrudit cu glucoza), indicate pentru intestine. Au un effect laxative uşor, pentru unii chiar prea puternic. Cura cu prune de o zi sau două este indicată celor care suferă de constipaţie cronică.

100 de g de prune proaspete vă oferă:

  • 46 kcal
  • 0, 7 g proteine
  • 0, 28 g lipide
  • 11, 4 g glucide
  • 1, 6 g fibre
  • Index glicemic: 35

Prunele uscate

Obţinute prin deshidratarea prunelor proaspete, sunt într-un fel un concentrate de prune, cu un conţinut de glucide de 70%. Aviz diabeticilor! Acţiunea laxativă este intensificată, deoarece fibrele şi sorbitolul sunt mai concentrate. În plus, prunele uscate şi sucul lor conţin derivaţi de hidroxifenilisatină, care stimulează activitatea mecanică a colonului.

Bogate în antioxidanţi

Prunele negre au o mare capacitate antioxidantă, însă cele uscate sunt de două sau de trei ori mai eficiente în acest sens, deoarece în cursul deshidratării se formează noi compuşi. Această capacitate o depăşeşte pe cea a altor fructe uscate. Prunele uscate sunt bogate în acizi clorogenici, polifenoli antioxidanţi şi, în doze mari, anxiolitici.

În general, prunele proaspete şi cele uscate sunt alcalinizante, hrănitoare şi energetice, stimulând sistemul nervos. Potasiul din prunele uscate le conferă efecte diuretice şi detoxifiante. Sunt utile deci în caz de reumatism şi artrită.

În medicina chineză. Sucul de prune se bea călduţ, dimineaţa, la trezire, pentru purificarea organismului.

Beneficii nutriţionale

100 de g de prune semideshidratate acoperă în medie 33% din necesarul zilnic de fibre.

Prunele sunt săţioase. În ciuda aportului caloric important, dacă sunt consumate în cantităţi rezonabile, prunele uscate nu îngraşă; au un indice glicemic moderat ( zaharurile lor sunt bine metabolizate în organism), iar fibrele accentuează şi prelungesc senzaţia de saţietate, facilitând totodată evacuarea grăsimilor ingerate.

Cum le alegem

Prunele bine coapte trebuie să cedeze la o apăsare uşoară. Cele mai tari se vor coace treptat.

Cum le consumăm

Sunt delicioase ca atare, crude, între mese. Gătite se armonizează perfect cu cărnurile. Pentru a rehidrata prunele uscate, înmuiaţi-le în apă timp de câteva ore.

Cum le păstrăm

Pot fi păstrate la temperatura camerei. Cele bine coapte rezistă câteva zile la frigider.

Ce spun noile cercetări

Studiile efectuate pe animale sugerează că prunele uscate măresc capacitatea antioxidantă şi reduc riscurile de cancer la colon. S-a demonstrat, de asemenea, în vitro, că extractele de prune pot inhiba proliferarea diferitelor tipuri de celule canceroase. Vor trebui  efectuate studii clinice la om pentru a confirma aceste rezultate.

Un regim alimentar care include 12 prune uscate pe zi, timp de trei luni, este asociat cu creşterea anumitor markeri sangvini care indică o sporire a formării de masă osoasă. Efectul se datorează, se pare, prezenţei borului, un element care, asociat cu calciul şi cu vitamina D, joacă un rol esenţial în procesul de formare a osului. Prin urmare, prunele uscate ar putea fi utile în prevenirea osteoporozei la femeile în menopauză.

Sursa: cartea 200 de alimente care ne vor binele, autor Jean-Marie Delecroix, editura Rao.  

Citește și:
Prunele uscate - sănătate pentru oase
Prunele, miracole pentru sănătate! Află de ce e bine să le consumi!
Prunele previn bolile de inima
Exclusiv Online - 25.07.2018

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.