Tinerete, sanatate si frumusete cu... mere

Tinerete, sanatate si frumusete cu... mere Tinerete, sanatate si frumusete cu... mere

In prag de iarna, m-am gandit sa ii dedic marului, recunoscatoare, un articol. Frigul de afara ii repune in valoare mirosul, calitatile, gustul, pentru ca marul este un aliment infailibil -  „tine” de foame, de sete, contine cei mai puternici antioxidanti si este extrem de gustos.

De asemenea, acest fruct are un continut ridicat de nutrienti valorosi pentru sanatate, regleaza metabolismul, greutatea, albeste dintii si satisface pofta de dulce. In plus, este atat de rezistent si lipsit de pretentii!

Nu pot sa ascund faptul ca, inca din copilarie, am fost fermecata de acest fruct superb si cred ca nu a trecut o zi din viata mea fara sa consum cel putin un mar, cu coaja cu tot si mereu cu aceeasi pofta si placere. Cunosc toate tipurile si soiurile - de la cele rosii, delicioase si extrem de dulci, pana la cele cu un continut scazut de fructoza (asa zisele mere pentru diabetici) ori cele mai acrisoare si „padurete”.

Chiar si in timpul calatoriilor, am fost curioasa sa descopar noi soiuri de mere si recunosc ca m-au impresionat in mod deosebit merele din Asia de Sud-Est care, desi semanau ca aspect cu cele europene, erau mult mai dulci si parfumate.

Nutrientii minune din mere

Merele contin o fibra numita pectina - considerata ca fiind cele mai redutabile arme impotriva colesterolului. Pe langa pectina, marul contine si flavonoizi, in special cvercitina, capabila sa impiedice oxidarea colesterolului.

Flavonoizii sunt de altfel aliatii femeilor in lupta cu problemele suparatoare cauzate de o circulatie proasta (angiectazii, pete vasculare la nivelul gambelor si chiar varice, insuficienta venoasa).

Studii arata ca persoanele care au consumat regulat, zilnic, timp de 5 ani, mere si alte fructe cu un continut ridicat de flavonoizi, prezentau cu aproape 70% un risc mai scazut de deces coronarian si cu aproape 50% un risc mai scazut de patologie cardiaca si coronariana.

Fibrele continute in mar si coaja acestuia mai au un rol important in pastrarea sanatatii. Ele faciliteaza digestia, tranzitul intestinal, previn constipatia, hemoroizii, acumularea de toxine in organism.

Merele mai colorate, virand in galben, portocaliu, rosu sau roz, contin mai ales in coaja si carotenoizi (contribuie la combaterea colesterolului rau LDL de oxidare, protejand astfel vasele de ateroscleroza si, implicit, ne ajuta sa prevenim bolile cardiovasculare).

Vitamina C de la... fructe

Specialistii recomanda consumul ridicat de fructe cu un continut ridicat de vitamina C - citrice, mere acrisoare, kiwi, coacaze negre, impreuna cu doze mici de acid nicotinic sau vitamina B3. Prin urmare, consuma zilnic unul, doua mere, preferabil intregi.

Merele rosii, ca si tomatele, contin in coaja licopenul, o substanta care, in anumite cantitati, reduce riscul de inflamare a miocardului. Aceste cantitati se acumuleaza printr-un consum zilnic de minimum un mar rosu sau o rosie.

Daca insa ai o problema cu asta, poti opta si pentru sucul proaspat de mar cu morcov, mere coapte, deshidratate, sau daca iti place sa faci prajituri, inlocuieste ciocolata sau alte creme grase si dulci cu o compozitie cu mere.

La fel de gustoase, dar cu proprietati pe masura aspectului, de-ti lasa gura apa, sunt si merele galbene. De asemenea, pentru echilibrarea sistemului limfatic sunt preferate si legumele si alte fructe de culoare galbena, cum ar fi: rosii galbene, banane, lamai etc.

Foto: RED DOT, SHUTTERSTOCK

Citește și:
Beneficiile merelor: de ce să le consumi în fiecare zi!
Cura cu gutui, aur curat pentru sănătate!
Pere, fructe-minune recomandate în diabet. Vezi şi alte beneficii
Articol din revistă - 19.11.2008

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.