Carbohidratii, proteinele si... DIETA

Carbohidratii, proteinele si... DIETA Carbohidratii, proteinele si... DIETA

Multe cititoare mi-au scris semnalandu-mi faptul ca, la un moment dat, dupa sustinerea unei diete extrem de stricte, bazata in special pe legume si fructe, nu mai reusesc sa elimine nici un kilogram in plus.

Adevarul este ca o asemenea dieta, tinuta mai mult de 2, 3 zile, este de-a dreptul periculoasa pentru organism si nici macar nu te ajuta sa atingi idealul pe cantar. Specialistii nutritionisti subliniaza importanta proteinelor din dieta, explicand cum sa alegem prescriptia personala de proteine pentru a controla caloriile si mai ales foamea, care este inamicul numarul unu al oricarei diete.

Aportul proteine – carbohidrati

Specialistii spun ca dieta ideala presupune un echilibru benefic proteine – carbohidrati. Acesta s-ar situa intre 0,6 si 1, iar ideal ar fi 0,75, adica la 3 g proteine – 4 g carbohidrati. Majoritatea medicilor sustin ca necesarul zilnic de proteine este de 56 g pentru barbati si 45 g pentru femei, iar cantitatea de aminoacizi care ajunge in final in sange este determinata de calitatea proteinelor.

De exemplu, proteinele animale sunt digerate in proportie mai mare, pe cand cele vegetale au un continut mai mare de fibre si gradul lor de digerabilitate este mai mic. De aceea, multi nutritionisti recomanda in prezent, in dietele cu aport proteic controlat, unul din pudra proteica izolata, in care fibrele au fost inlaturate prin procesare chimica.

Sunt multe persoane in cazul carora functioneaza bine cura exclusiva bazata pe proteine si grasimi de origine animala, insa riscul hipercolesterolemiei si instalarii aterosclerozei este foarte mare. Proteina din soia este una dintre cele mai bune proteine vegetale care ne sta la dispozitie. Studii extinse au demonstrat ca o dieta saraca in colesterol si grasimi saturate (de origine animala) care include 25 de g de proteina din soia, poate reduce riscul de boli cardiace.

Echilibreaza balanta alimentara!

Cand urmam o dieta cu o balanta optima intre proteine (30% din calorii – de origine vegetala si animala), carbohidrati (50% din calorii – 5-7 portii mari cât pumnul de legume, fructe colorate si cereale integrale) si grasimi (20% din calorii – atât cât mancarea sa aiba savoare, in special grasimi sanatoase din peste oceanic si uleiuri din plante si cât mai putine grasimi solide), apetitul scade si, de asemenea, scade si dorinta de a lua gustari intre mese. Daca esti mereu obosita, cu surplus de greutate, trebuie sa iti optimizezi aportul proteic si vei vedea ca vei elimina surplusul de kilograme.

Citește și:
Ai sau nu deficit de proteine?
Top 10 cele mai bune surse de proteine
Proteine sub formă de shake în cura de slăbire: bune sau periculoase?
Exclusiv Online - 16.07.2007

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.