Când începe să vorbească copilul şi când ne îngrijorăm că nu vorbeşte?

Atunci când un copil nu vorbeşte, iar părintele observă unele dificultăţi pe partea de înţelegere a limbajului sau alte arii cum ar fi atenţia sau aria motrică, trebuie să apeleze la un specialist dedicat fiecărei arii în parte.

Nu este deloc indicat ca cei din familie să aştepte până când cel mic împlineşte vârsta de 3-4 ani pentru a-i face o evaluare logopedică.

„Trebuie menţionat faptul că orice întârziere ar avea un copil, cu ajutorul intervenţiei precoce, şansele lui de recuperare sunt mari”, ne-a explicat Alina Căpuşan de la Asociaţia pentru Intervenţie Terapeutică în Autism (AITA).

De aceea, părintele trebuie să fie foarte atent la cel mic, deoarece acesta înainte de vârsta de un an începe să se facă înţeles, verbal şi gestual. Astfel, în jurul acestei vârste apar şi primele cuvinte care sunt sub forma silabelor înlănţuite, fără a putea rosti însă cuvinte autentice. Totodată copilul va începe să imite verbal, să completeze cântecele, apar exclamaţiile precum „oh, ah”.

„Partea de înţelegere este cea mai importantă. Astfel, copilul începe să ştie  semnificaţia câtorva obiecte din mediu - obiectele mai uzuale – şi chiar poate să răspundă la întrebări precum "unde este mingea?", ne-a mai spus Alina Căpuşan, logoped şi psiholog.

Evoluţia firească a copilului

Între 1-2 ani, copilul are o evoluţie fantastică. Astfel, săptămânal, părinţii şi cei din jurul lui vor observa cum înţelegerea copilului creşte, cum apar consoanele, cuvintele, iar până la sfârşitul celui de-al doilea an apar şi propoziţiile compuse din două sau chiar trei cuvinte.

Mai mult, copilul va avea un vocabular compus din aproximativ 50-70 cuvinte, asimilând zilnic câte 5-10 cuvinte noi.

Totodată trebuie subliniat şi faptul că dacă până la această vârstă copilul nu va dezvolta un limbaj expresiv, aceasta nu este o problemă.

„Orice părinte este bine să nu uite că o dezvoltare armonioasă a unui copil necesită timp şi răbdare din partea părinţilor. La această vârstă, copilul are nevoie de expunere la situaţii noi, iar jocul este intermediul cel mai bun pentru învăţare”, a mai completat specialistul.

Când ne adresăm logopedului pentru o evaluare

„Un părinte poate avea motive de îngrijorare dacă limbajul receptiv al copilului nu este dezvoltat conform vârstei cronologice, adică dacă cei din familie observă că nivelul lui de înţelegere este scăzut, dacă nu răspunde la nume atunci când este chemat, dacă nu răspunde unor instrucţiuni simple precum „'vino/stai jos/ridică-te” sau dacă au apărut cuvinte noi în vocabularul lui şi pe care în prezent le-a pierdut”, a subliniat logopedul.

Totodată, până la vârsta de trei ani copilul începe să aibă o structură gramaticală, să folosească cuvintele de legătură, pronumele, atribute, articol hotarat şi pe cel nehotărât.

Copilul foloseşte în jur de 300-400 de cuvinte, însă înţelege în jur de 900-1000 de cuvinte. Răspunde la întrebări precum „cum te cheamă?, câţi ani ai?'”. Totodată, începe să pună întrebări sub forma „de ce?”, adică întrebări de cauzalitate, şi „când?”, adică întrebări de temporalitate.

Atenţie! Dacă în jurul vârstei de 2-3 ani copilul nu dezvoltă limbaj expresiv este recomandată o evaluare logopedică.

Citește și:
Jocuri pentru copii cu autism: importanţa jocului pe grupe de vârstă
Bullyingul şi influenţa sa asupra copilului
Rolul logopediei în dezvoltarea copilului
Ce simptome are un copil cu Sindrom Asperger şi cum se tratează această tulburare din spectrul autist
Cum pot fi depăşite tulburările de limbaj în cazul copiilor cu autism
Exclusiv Online - 31.05.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.