Temele pentru acasă, o povară pentru elevi

Elevii din România afirmă că alocă 7 ore pe săptămână pentru temele de acasă, în comparaţie cu 14 ore pe săptămână, atât cât alocă elevii din Shanghai (China).
  • Publicat:
  • Actualizat:
Temele pentru acasă, o povară pentru elevi

Elevii din România afirmă că alocă 7 ore pe săptămână pentru temele de acasă, în comparaţie cu 14 ore pe săptămână, atât cât alocă elevii din Shanghai (China), cel mai performant sistem de educaţie din lume, potrivit studiilor Programului pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), realizate de Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

Conform analizei, timpul acordat de elevi pentru temele de acasă a scăzut, în medie, cu o oră pe săptămână la elevii de 15 ani, în perioada 2003 – 2012. Specialiştii în educaţie pun scăderea numărului de ore alocat pentru teme, pe seama răspândirii accesului la Internet şi a folosirii acestuia mai mult ca o unealtă de divertisment şi mai puţin ca un mijloc educativ.

Psihologul Maria Verdi: “Temele pentru acasă nu ar trebui să fie un moment de stres şi presiune”

Specialistul în psihologia copilului, Maria Verdi consideră că temele pentru acasă sunt un lucru normal şi nu ar trebui să fie pentru aceştia un motiv de stres şi presiune. “Nu temele pentru acasă sunt generatoare de stări anxioase în rândul elevilor. Societatea cere copiilor performanţă, sunt evaluati prin note, elevii doresc performanţă, astfel, temele pentru acasă reprezintă o unealtă logică de creştere a performanţelor. Pentru a obţine rezultate tot mai bune şi pentru a-i motiva, copii au nevoie de încurajări permanente şi feedback pozitiv din partea profesorilor şi a părinţilor. Criticile şi acuzaţiile  blochează şi tensionează relaţiile  dintre elevi şi părinţi sau profesori. Elevii, mai ales cei mici, au nevoie de multă repetiţie şi exerciţiu pentru a învăţa un comportament. Necesitatea temelor este, în acest sens, benefică. Comportamentele învăţării se construiesc prin repetare”, afirmă psihologul Maria Verdi. Totodată, specialistul în psihologia copilului îi sfătuieşte pe profesori şi părinţi să evite vânarea greşelilor facute de elevi, deoarece acestea sunt oportunităţi reale de a învăţa.

“Oferiţi modele sănătoase din exemplul personal. Doar aşa, copilul învaţă să recunoasă greşelile şi să găsească alternative de soluţionare fără a se simţi vinovaţi, fără a găsi vinovaţi. Când învaţă un comportament nou (exemplu – limba străină, o materie nouă etc), copilul are nevoie de multe repetări, teme şi exerciţii până ajunge la performanţa optimă. El are nevoie să ştie ce a reuşit până în acel moment şi ce mai are de învăţat. Emoţiile pozitive sunt un context bun de a învăţa, aceasta fiind asociată cu emoţia pozitivă”, declară psihologul.

Dacă spunem copilului că nu lucrează bine sau că greşeşte, îi provocăm o reacţie emoţională negativă, generăm conflicte atât ca părinte sau ca profesor, este de părere specialistul. “Reacţia noastră negativă la greşelile lor – ca părinte sau profesor –  blochează performanţa, tocmai pentru că le-am generat disconfort. Ca răspuns la starea de tensiune, copilul va refuza să-şi facă temele sau va minţi că le-a făcut, le va face în grabă, fără a le acorda atenţie. O altă evitare a temelor este implicarea în alte activităţi mai distractive sau solicitarea ajutorului părintelui, motivând că este greu, sau pur şi simplu, fuga în internet când părintele este ocupat cu altă activitate”, spune psihologul.

Psiholog: “Ajutaţi copilul să înceapă tema, nu facându-i tema!

Temele pentru acasă pot fi prilej de învăţare sau conflict, iar recomandarea psihologului este ca, înainte să înceapă temele, copilul să realizeze activităţi plăcute, pentru a detensiona atmosfera. De foarte multe ori, spune specialistul, când părinţii vin obosiţi şi stresaţi de la serviciu şi trec direct la efectuarea  temelor alături de copii, aceştia preiau  toată tensiunea.

“Pentru a gestiona eficient momentul pregătirii temelor pentru acasă, ca părinţi, este necesar să oferiţi copilului posibilitatea de a se relaxa mai întâi după ce a venit de la şcoală, servind masa împreună (dacă este posibil) şi dându-i posibilitatea de a vă împărtăşi impresiile despre acea zi de şcoală. Stabiliţi apoi momentul bun pentru efectuarea temelor, înainte de a se conecta la TV, internet sau afară la joacă.  Spaţiul în care copilul îşi face temele este necesar a fi destinat acelei energii, fără obiecte, care ar putea să-i distragă atenţia. Este bine ca sinapsele lui să functioneze când învaţă / scrie doar pe această activitate. Dacă va mânca ceva, va scrie, se va uita şi la TV sau va naviga pe internet în acelasi timp, copilul se va disipa şi va asocia toate aceste activităţi cu învăţatul”, afirmă psihologul psihoterapeut.  “Pe birou se vor găsi cărţile şi caietele de şcoală, rechizitele şcolare. Copiii mici au nevoie să lucreze în linişte deoarece pot fi distraşi cu uşurinţă de la ceea ce fac. Este corect să întrebaţi copilul despre tema de acasă, unii spun cu sinceritate ce au de făcut pentru a doua zi. Ajutaţi copilul să înceapă tema, nu făcându-i tema. Staţi alături de copil la birou. Micii şcolari au nevoie de ajutorul părinţilor pentru a intra în rutină”, continuă specialistul.

Psiholog: “Stimulaţi-l să-şi facă singur temele şi lăudaţi-l”

 Mulţi copii nu înţeleg sarcinile şcolare, alţii doresc să facă altceva, să se joace, să butoneze telefonul, tableta, etc. Psihologul recomandă părintelui să stabilească, împreună cu copilul, regulile de bază, de exemplu: “te poţi uita la TV sau te poţi juca pe Internet, după ce termini temele”. “Reamintiţi copilului mereu regulile de bază. Încurajaţi-l când îşi face temele cu expresii de genul “Bravo, lucrezi foarte bine”. Aceste comentarii sunt foarte utile mai ales copilului de vârstă şcolară mică, pentru a se concentra pe ceea ce face şi pentru  asimilarea mai uşoară a sarcinilor şcolare. Oferiti ajutorul copilului doar dacă acesta îl cere. Stimulaţi-l să-şi facă singur temele, lăudaţi-l. Dacă greşeşte, aratăţi-i ce a facut bine şi ajutaţi-l să vadă ce a greşit. Copilul şcolar este în perioada de învăţare a abilităţilor, greşelile sunt inerente. Încurajaţi–l să lucreze mai întâi pe ciorne şi apoi să-şi treacă tema pe caietul de curat cu care va merge la şcoală. Verificaţi tema înainte de a termina”, ne sfătuieşte psihologul Maria Verdi.

Copiii doresc de cele mai multe ori să arate parintilor ce au făcut. De aceea, spune psihologul, au nevoie de validare şi apreciere mai mult pentru efort decât pentru performanţă. La finalul temelor, specialistul ne sfătuieşte să-i oferim recompense copilului. “Îi putem oferi un anumit interval de timp de vizionare TV, joacă pe calculator sau timp pentru joacă în aer liber. Stabiliţi împreună cu copilul timpul necesar navigării online şi supravegheaţi discret ce site-uri accesează. Folosirea fără măsură a internetului, pe lângă faptul că le diminuează complexul vitaminic B, Mg şi Ca, creează dependenţă. Un copil anxios, timid, un copil care se simte singur mai mereu, are un deficit de serotonină şi dopamină (hormonii stării de bine), iar prin activităţile care îi aduc plăcerea (internetul, telefonul inteligent etc.), creierul lui normalizează aceşti neurotransmiţători. Ajutati-l să-şi găsească abilităţile, să devină creativ, trăind în normalitate starea de bine, fără a fi nevoiţi s-o preia artificial, din mediul virtual”, conchide psihologul psihoterapeut integrativ Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life. 

Urmărește CSID.ro pe Google News
Recomandare video
Totul despre stenoza aortică: „Pacientul poate ajunge chiar și la vârsta de 30 de ani să necesite înlocuire de valvă aortică cu o proteză”