Alertarea

Alertarea Alertarea

Situatie
Persoana care acorda prim ajutor ofera asistenta intr-un loc incare un serviciu de urgenta poate prelua sustinerea victimei.

Definitie
Este o actiune prin care se comunica serviciului de urgenta ca s-aprodus o situatie de urgenta si se solicita suport pentru preluareaingrijirii victimei.

Riscuri
Daca nu se informeaza un serviciu de urgenta, se poate compromitein mod serios posibilitatea asistarii cu succes si/sau ingrijiriicomplete a victimei.

Principiile actiunii
1. Alertarea unui serviciu de urgenta ar trebuifacuta cat de devreme posibil, prin cele mai potrivite mijloaceaflate la dispozitie.
2. Alerta data ar trebui sa transmita cat maimulte informatii relevante posibil cu privire la situatia deurgenta, pentru a permite luarea celei mai corespunzatoare deciziiin stabilirea tipului de servicii de urgenta necesare.

Nota: Alerta poate fi singura actiune executata decatre un trecator sau o persoana care acorda prim ajutor,demonstrand disponibilitatea acesteia de a asista.

Principiile tehnicilor

Pasul 1
Colectati informatiile relevante.

Aspectele cheie ale pasului 1
• Determinati pozitia exacta a locului in care s-a produsaccidentul si caile de acces la acesta.
• Identificati, daca este posibil, circumstantele in care s-aprodus incidentul (de ex. un accident rutier) si prezentaeventualelor pericole (de ex. un incendiu).
• Colectati informatii despre starea victimei [vezi recomandarilereferitoare la acest subiect].

Justificarea pasului 1
• Calitatea informatiilor despre situatia de urgenta si desprestarea victimei sunt un factor cheie pentru determinarea simobilizarea celui mai potrivit serviciu de urgenta pentruasigurarea ingrijirii victimei (incluzand activitatile desalvare).

Nota 1: Aceste recomandari nu se refera lasituatii cu mai multe victime. Acesta este motivul pentru careinformatii ca "numarul de victime si o scurta apreciere afiecareia" nu sunt indicate aici pentru alertare.

Nota 2: O alertare poate fi facuta in doi timpi:(a) in primul apel se prezinta problemele majore (de ex. o victimablocata in vehicul) si starea victimei, focalizandu-se peamenintarile imediate asupra vietii, (b) in cel de-al doilea seofera informatii mai detaliate despre starea victimei.

Pasul 2
Alertati dispeceratul sau serviciul deurgenta.

Aspectele cheie ale pasului 2
• Alegeti dintre mijloacele aflate la dispozitie unul care sagaranteze transmiterea rapida si de calitate a informatieicolectate.
• Daca este posibil folositi un mijloc care permite dialogul cudispeceratul sau serviciul de urgenta.
• Mesajul de alertare ar trebui sa contina:
• cel putin informatiile colectate (de ex. locul, indicatii privindaccesul la locul accidentului, informatii legate depericole),
• daca au fost luate masuri de salvare a vieti, care suntacelea,
• solicitarea unor sugestii de ingrijire.

Justificarea pasului 2
• Cele mai bune mijloace de transmitere a unei alertari sunt celede telecomunicatii, fie un radioemitator, fie un telefon. Un astfelde dispozitiv permite stabilirea unui dialog. Dialogul oferapersoanei care acorda prim ajutor indrumarea necesara pentru a-sicompleta sau inceta interventia.
• Cand astfel de echipamente de telecomunicatii nu exista sau nufunctioneaza, un trecator poate fi trimis la cea mai apropiatastatie radio, post telefonic sau serviciu de ingrijire a sanatatii,cu instructiuni de a reveni la locul accidentului cu raspunsul, cumar fi timpul estimat de sosire al serviciilor de urgenta siinstructiuni privind masurile de ingrijire ce trebuie luate.

Pasul 3
(cand exista un telefon disponibil in apropierea loculuiaccidentului) Ramaneti in contact cu serviciile de urgenta.

Aspectele cheie ale pasului 3
• Indicati numarul de telefon de la care sunati.
• Daca este cazul, oferiti indicatii privind modalitatea de aajunge la locul accidentului sau informatii legate de pericoleleexistente.
• Ţineti linia deschisa pana cand cel care receptioneaza apelul vacere sa inchideti.
• Receptionati orice instructiune.

Justificarea pasului 3

• Informatiile furnizate de catre dispecerat pot contine orice sfatcatre persoana care acorda prim ajutor, referitor la asistareavictimei pana la sosirea serviciului de urgenta sau transportulvictimei la un centru de ingrijire. Mai mult decat atat,dispeceratul poate indruma persoana care acorda prim ajutor pentrua preveni efectuarea unei interventii nepotrivite sau poaterecomanda incetarea eforturilor unde continuarea ar putea:
• Sa mareasca inutil riscul pentru persoana care acorda primajutor, sau
• Sa fie zadarnica data fiind starea victimei si contextulserviciilor de urgenta disponibile, sau
• Sa nu fie necesare deoarece victima nu mai necesita nici o altaasistenta, recuperand complet o stare de sanatatesatisfacatoare.
• Acest contact poate fi util pentru a indruma serviciul deurgenta/transport care vine la locul accidentului.

Nota: Trecatorul poate fi folosit in limitaposibilitatii (de ex. o distanta mica intre locul accidentului sipunctul de contact) pentru legatura cu dispeceratul sau serviciulde urgenta.

Nota: Daca este necesar si/sau posibil,dispeceratul sau serviciul de urgenta ar trebui sa fie apelat dinnou pentru a oferi informatii actualizate despre situatie si/saustarea victimei.

Material realizat cu sprijinul Crucea RosieRomania

Exclusiv Online - 01.08.2008

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.