Cum să nu te reapuci de fumat: 14 paşi pe care trebuie să îi urmezi

Fumatul este povara la care se înhamă tot mai mulţi oameni în căutarea unui respiro efemer.

Unii dintre ei au fost atât de afectaţi de acest viciu, încât au colapsat definitiv.

În fapt, această epidemie nocivă se clasează pe locul secund într-un top al cauzelor generatoare de moarte, la mică distanţă de bolile cardiovasculare.

Totodată, studiile arată că mai mult de jumătate dintre românii care vor să se lase de acest viciu nu reuşesc, iar explicaţia specialiştilor de la Asociaţia Română de Hipnoză este că oamenii cred, în mod eronat, că problema lor este fumatul, când, de fapt, cauza este una mai adâncă.

„Fumatul este efectul, niciodată cauza. Mulţi fumează pentru că sunt nervoşi, stresaţi, alţii pentru că se simt singuri. Unii fumează de bucurie iar alţii de plictiseală. Fiecare are motivele sale. Există o tehnică pe care o aplicăm deja de foarte mulţi ani şi care şi-a dovedit în nenumărate cazuri eficienţa. Aceasta presupune identificarea prin metode hipnotice pe care oricine le poate învăţa, a cauzei profunde, personale, emoţionale şi, de cele mai multe ori, ascunsă minţii fumătorului.

Odată descoperită cauza, ajutăm apoi să se producă descărcarea emoţională, iar nevoia fumătorului se va diminua semnificativ. Totuşi, chiar dacă nevoia dispare sau se reduce foarte mult, este foarte important ca acea persoană să-şi menţină vie dorinţa de a nu se apuca din nou de fumat. Ca acest lucru să se producă efectiv, fostul fumător poate urma 14 paşi care-i va întipări în subconştient avantajele vieţii de nefumător şi-l va menţine pe noul drum”, declară Angela Nuţu, vicepreşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză.

14 sfaturi ca să nu te reapuci de fumat

Cuprins
Ia înghiţituri de apă rece şi mese scurte
Notează pe foaie sau pe telefon recompensele
Spală-te des pe dinţi!
Evită alcoolul!
Găseşte-ţi propria zonă de nefumători!
Aminteşte-ţi motivele pentru care ai renunţat la fumat!
Fii activ în fiecare zi!
Umple-ţi agenda!
Pune altceva în gură!
Stabileşte-ţi un colac de salvare!
Limitează consumul de cafeină
Ai grijă la indispoziţii!
Evită agitatorii!
Ai răbdare şi rămâi pe drumul tău!
sus

Ia înghiţituri de apă rece şi mese scurte

După ce se lasă de fumat, mulţi aleg să bea apă cu paiul, gest care-i ajută să înlocuiască ticul unui fumător. În acelaşi timp, se recomandă servirea meselor scurte, slabe şi sănătoase, pentru a nu lua în greutate. Luarea în greutate poate genera un alt stres interior, care va fi combătut tot prin fumat, aşadar este bine să-l evităm din start.

sus

Notează pe foaie sau pe telefon recompensele

Imediat cum ai trecut de partea cealaltă a baricadei, începe să notezi avantajele vieţii de nefumător, de îndată cum le observi. Această listă poate include fie sentimentul de a deţine controlul, economisirea banilor, corpul revigorat, senzaţia de a mirosi bine etc. Atunci când simţi nevoia de a trage un fum, adu-ţi aminte de această listă şi consult-o!

sus

Spală-te des pe dinţi!

Poate avantajul principal al trecerii de la o viaţă de fumător la una de nefumător este respiraţia plăcută. Fostul fumător se va simţi confortabil în această postură, iar spălatul pe dinţi îl va ajuta să elimine predispoziţia de a aprinde o ţigară.

sus

Evită alcoolul!

Băutura este unul dintre cele mai obişnuite moduri care-i determină pe oameni să revină la fumat. Alcoolul distruge auto-controlul, iar asta îţi poate afecta angajamentul de a renunţa. De asemenea, mulţi oameni asociază acţiunea de a bea cu fumatul, aşa că este posibil să te impulsioneze să-ţi aprinzi o ţigară.

sus

Găseşte-ţi propria zonă de nefumători!

Din fericire, datorită legii contra fumatului în spaţii închise, nu mai este atât de greu să găseşti un loc în care oamenii nu fumează. Când intervine nevoia de a fuma, du-te undeva unde nu ai voie să-ţi aprinzi ţigarea, spre exemplu la film, bibliotecă, într-un magazine sau într-un restaurant. Cu cât locul îţi distrage mai mult atenţia, cu atât îţi va fi mai uşor să eviţi poftele.

sus

Aminteşte-ţi motivele pentru care ai renunţat la fumat!

Fă o listă cu toate motivele pentru care te-ai lăsat de fumat. Fă copii din ele şi pune-le pe oriunde îţi petreci timpul – în bucătărie, la birou, la oglinda din baie. Pune-le undeva unde să fie uşor să le vezi, pentru a-ţi aminti oriunde te duci. Unii foşti fumători spun că li s-a părut util să pună poze cu familia şi cei dragi, alături de motive.

sus

Fii activ în fiecare zi!

Exerciţiul fizic este o distragere puternică de la pofte. Atunci când corpul este activ, transmite substanţe naturale care îţi îmbunătăţesc starea şi uşurează stresul. Mersul este cea mai uşoară formă de exerciţiu fizic pentru majoritatea oamenilor. Totuşi, dacă îţi alegi activităţi diferite, acest lucru te poate ajuta să rămâi motivat. Rezervă-ţi timp pentru a fi activ fizic, în fiecare zi, în special în prima lună după ce ai renunţat la fumat.

sus

Umple-ţi agenda!

În primele săptămâni de la renunţarea la acest obicei nociv, umple-ţi zilele cu lucruri pe care vrei sau pe care trebuie să le faci. Fă-ţi planuri să iei masa cu prietenii sau familia, şi încearcă să stai cât mai departe de tentaţiile fumatului. Cu cât eşti mai ocupat, cu atât vei fi mai distras de la nevoia de a fuma.

sus

Pune altceva în gură!

O parte din nevoia de a fuma este să ai ceva în gură. În locul unei ţigări, foloseşte o gumă de mestecat fără zahăr, bomboane sau gustări sănătoase atunci când simţi nevoia de a aprinde o ţigară. Asigură-te că ai ceva cu tine tot timpul. Dacă eşti îngrijorat în privinţa luării în greutate, rămâi la opţiuni cu puţine calorii.

sus

Stabileşte-ţi un colac de salvare!

Roagă pe cineva să fie acolo pentru tine atunci când ai nevoie de sprijin. Cea mai bună alegere este un prieten, şi el fost fumător. Dar oricine ţine la tine şi vrea să renunţi la fumat te poate ajuta atunci când vremurile devin grele.

sus

Limitează consumul de cafeină

Cafeina îi ajută pe unii oameni să înceapă ziua şi îi menţine alerţi atunci când sunt obosiţi. Dar pe alţii îi face să se simtă tensionaţi, nervoşi şi stresaţi. Întreruperea depedenţei de nicotină poate creşte aceste efecte. Aşadar, ai grijă la cafea!

sus

Ai grijă la indispoziţii!

Emoţiile negative – stresul, furia, frustrarea – sunt un alt motiv comun pentru care oamenii se întorc la fumat. Cu toţii avem indispoziţii, şi sunt şanse să le simţi mai acut în primele săptămâni după ce te-ai lăsat. Găseşte modalităţi de a te distrage. Întâlneşte-te cu prietenii sau fă altceva care să te bucure cu adevărat.

sus

Evită agitatorii!

Cu toate că prietenii şi familia ar trebui să te sprijine, nu o fac întotdeauna. Unii oameni se pot simţi ameninţaţi de decizia ta de a te lăsa de fumat. Ar putea chiar să încerce să submineze cele mai bune eforturi ale tale. Dacă simţi că există astfel de oameni în viaţa ta, evită-i. Dacă asta nu se poate, stai la o discuţie cu ei şi explică-le de ce renunţarea este atât de importantă pentru tine. Solicită-le sprijinul!

sus

Ai răbdare şi rămâi pe drumul tău!

Odată ce treci de primele 2 săptămâni, eşti pe drum către o viaţă eliberată de dependenţa de fumat. Dar fii pregătit în cazul în care eziţi. Aminteşte-ţi: O scăpare nu înseamnă că ai eşuat. Doar ia în considerare ce a mers prost. Apoi gândeşte-te la modalităţi de a preveni ca aceeaşi problemă să se întâmple din nou.

Citește și:
Medicamente care te ajută să renunţi la fumat
3 plante care te ajută să te laşi de fumat
Cum te laşi de fumat – sfatul psihologului
Cum să te laşi de fumat - metoda uşoară a lui Allen Carr
Exclusiv Online - 15.11.2016

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.