Fii inteligent: sfaturi şi alimente bune pentru creier

Ai crede că mintea ar trebui să fie de partea ta, nu-i aşa? Ei bine, de câte ori nu ai căutat cu exasperare un obiect fără a-ţi putea aminti locul în care l-ai lăsat cu câteva ore în urmă? Ca să nu mai vorbim despre momentele acelea stânjenitoare în care un anumit cuvânt se încăpăţânează să rămână pe vârful limbii, fără a reuşi să-l pronunţi. În mod evident, mintea are prostul obicei de a-ţi juca feste. Vestea bună este că îţi poţi antrena creierul şi poţi reduce numărul acestor mici neplăceri cauzate de pierderi temporare ale memoriei.

Cum funcţionează creierul

Creierul acţionează la fel ca un muşchi, iar cheia unei minţi ascuţite constă în exerciţii, exerciţii şi iar exerciţii. Inteligenţa nu este limitată. Studiile au demonstrat în repetate rânduri faptul că, prin instruire, limitele intelectuale se măresc în timp. Îţi poţi stimula intelectul zilnic citind o carte sau asigurând organismului o alimentaţie potrivită.  Mintea ta are nevoie constant de imbolduri care să o antreneze în activităţi cognitive.

Experienţele noi, cititul, scrisul, rezolvarea unor proiecte dificile, urmarea unor studii superioare îţi vor stimula intelectul. Cu un antrenament permanent, viteza de reacţie pe care o va avea creierul va fi din ce în ce mai mare. Este nevoie doar de puţină încredere în forţele proprii. Spre exemplu, un studiu realizat de cercertătorii de la Universitatea de Stat din Michigan a evidenţiat faptul că participanţii care erau conştienţi că îşi pot îmbunătăţi inteligenţa au avut performanţe mult mai bune decât cei care se considerau îngrădiţi de capacităţile mentale.

Pentru o mai bună funcţionare a proceselor cognitive, specialiştii au câteva sfaturi  simple. Un mediu social nepoluat şi un climat echilibrat din punct de vedere fizic şi chimic, ore rezonabile de repaos, dar şi de activitate neuronală permanentă, împreună cu o educaţie potrivită sunt elementele de care are nevoie mintea noastră pentru a funcţiona la capacitate maximă. „Trebuie să ai o continuitate şi un sistem de lucru pe toată perioada vieţii,” spun specialiştii în neuroştiinţă. Cu alte cuvinte, munceşte mult, antrenează-ţi mintea în activităţi intelectuale, dar nu uita să te odihneşti pe măsură, pentru a permite refacerea celulelor care au funcţionat pe parcursul întregii zile şi a le oferi ocazia de a se realimenta.

Îmbunătăţeşte capacitatea de comunicare

 Potriveşte termenii şi nuanţa mesajului pentru a avea un efect mai persuasiv.

„Aranjează” mesajul: Răspunsul emoţional pe care îl vei primi din partea publicului poate fi influenţat. Îmbracă un mesaj astfel încât să sune cât mai atrăgător. Gândeşte-te, spre exemplu, la creşterile în vânzări de pe urma reclamelor promoţionale.

Găseşte o ancoră în deciziile celorlalţi: Aşa numitul „efect de turmă” funcţionează perfect. Dacă un număr mare de indivizi sunt de acord, înseamnă că aşa trebuie să fie, nu?

Scapă repede de veştile proaste: Creierul nostru are nevoie de timp pentru a se adapta şi a accepta schimbările negative. Cu cât veştile proaste sunt expuse mai devreme, cu atât seriozitatea lor se va diminua mai mult spre sfârşitul mesajului.

Păstrează ce e mai bun pentru sfârşit: Modul în care se încheie un mesaj este extrem de important, ultimele cuvinte fiind cele mai rezonante în mintea individului. Asigură-te că sunt aspecte pozitive pentru a cuceri publicul!

Consumă alimente benefice pentru creier

Îţi prezentăm şase alimente gustoase pentru o minte ascuţită.

Cacao: Mănâncă ciocolată! Flavonoizii din cacao sunt benefici fluxului sanguin de la nivelul creierului.

Afine: Puţini ştiu că afinele îmbunătăţesc memoria şi sporesc capacitatea de asimilare a informaţiilor.

Broccoli: Conţine cantităţi mari de vitamina K, cunoscută pentru beneficiile asupra funcţiilor cognitive.

Peşte: Somonul, tonul sau heringul sunt bogaţi în omega 3, ce ajută creierul şi întregul organism.

Seminţe de dovleac: Seminţele de dovleac asigură organismului zinc, o vitamină esenţială capacităţilor de memorare.

Ouă: Cu toate că nu trebuie consumate în cantităţi mari, ouăle oferă corpului vitamina B12 şi lecitină.

Ia decizii mai bune 

O tehnică de succes s-a dovedit a fi cea a lui Edward Bono, referitoare la cele 6 pălării gânditoare, în care fiecare pălărie reprezintă o perspectivă diferită. Te va ajuta să înţelegi mai bine o situaţie, să o analizezi obiectiv şi să iei o decizie mai bună.

Pălăria albă: Această pălărie reprezintă concentrarea pe datele existente şi analizarea lor atentă înainte de a lua o decizie.

Pălăria roşie: Intuiţia poate fi cea mai bună prietenă în unele cazuri, atât timp cât ţii cont şi de intuiţia celor din jur, pe lângă cea personală.

Pălăria neagră: Priveşte aspectele negative ale unei eventuale decizii şi pune-le în balanţă într-o manieră cât mai obiectivă posibilă, pentru a te putea pregăti în cazul unor consecinţe nefavorabile.

Pălăria galbenă: Pozitivitatea. În acest moment al procesului de decizie trebuie să analizezi toate beneficiile care vor rezulta din decizia ta.

Pălăria verde: Creativitatea. Orice problemă, oricât de complicată ar părea, poate avea o soluţie creativă şi foarte eficientă. Lasa-ţi mintea să o găsească!

Pălăria albastră: Cel care poartă această pălărie are controlul asupra procesului de luare a unei decizii. Este „accesoriul” ideal al directorilor şi liderilor de grup.

O rutină mai eficientă 

Creativitatea şi concentrarea pot deveni obiceiuri zilnice.

Renunţă la site-urile de socializare: Fără e-mail, twitter, facebook! O plimbare în parc te stimulează mai mult. Îţi garantăm că nu ai să păţeşti decât lucruri minunate. 

O rutină banală: Chiar dacă rutina nu este ceea ce-ţi doreşti în viaţă, făcând acelaşi lucru zilnic îţi antrenezi organismul. Scrie câte ceva în fiecare zi şi, în timp, inspiraţia va veni fără efort.

Uită-te pe pereţi: Uneori este mai bine să nu faci absolut nimic. Unii scriitori chiar folosesc această metodă pentru a scăpa de blocajele creative.

Cunoaşte oameni noi: Nu ştii niciodată ce lucruri poţi învăţa de la ceilalţi. Cu cât cunoşti mai multe persoane, cât mai diferite, cu atât ai mai multe şanse de a rămâne impresionat.

Foto: 123rf.com

 

Citește și:
Învăţarea unei limbi străine sau a unui instrument muzical are ca rezultat un creier mult mai eficient
Chiar şi o noapte cu somn insuficient produce modificări semnificative în creier
Savanţii au descoperit regiunea din creier asociată cu depresia
Şampania este sănătoasă pentru inimă şi creier
Nu există "creier de femeie" şi "creier de bărbat"
Exclusiv Online - 05.07.2018
Taguri: creier, neurostiinta

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.