Televizorul şi impactul asupra creativităţii

Anii 1950 au făcut populară dezvoltarea televiziunii. Rapid, televizorul a devenit refugiu pentru stările de tristeţe, amuzament şi destindere sau lume magică pentru copii. Este adevărat, televizorul dispune de o putere uimitoare – reuşeşte să facă o multitudine de oameni să râdă, simultan, la aceeaşi glumă, dar în acelaşi timp le aminteşte că sunt singuri. Cu toate acestea, ce alte efecte are televiziunea supra noastră? La nivelul creativităţii, demonstrează studiile recente, televizorul are efecte de regresie. Aflaţi în continuare de ce.

           De câte ori am considerat că două-trei ore petrecute în faţa televizorului ne pot ajuta să ne relaxăm sau să aflăm noi informaţii? Adevărul este că sursele de tehnologie, mass-media, joacă un rol primordial în viaţa individului din acest secol. Însă, alarmaţi de creşterea mediei orelor petrecute în faţa micului ecran, oamenii de ştiinţă s-au apucat să studieze care sunt efectele acestuia asupra noastră. S-a constatat, cu stupoare, în ciuda faptului că televizorul ar putea fi considerat indispensabil, faptul că acesta are efecte nocive asupra sănătăţii dar şi asupra proceselor psihice, precum creativitatea. De fapt, ce face televizorul mai exact şi de ce inhibă gradul de imaginaţie? Din cauza imaginilor pe care televizorul ni le prezintă, în acord cu o anumită poveste, creierul nostru nu mai este nevoit să îşi creeze propriile sale poze, astfel, funcţia de imaginaţie inhibându-se şi atenţia fiind concentrată strict la ceea ce ni se arată deja. Fapt ce nu poate fi spus despre romane, deoarece poveştile acestora lipsite de imagini, ne forţează să ne creăm propriile noastre scenarii imaginative.

            O serie de studii care au testat nivelul de creativitate asupra copiilor în raport cu timpul de expunere la televizor au constatat faptul că grupul al cărui timp de expunere era mai ridicat, a obţinut un scor mult mai mic al creativităţii, spre deosebire de grupul al cărui timp de expunere era mai scăzut. Cu toate acestea, susţin cercetătorii, pentru copiii societăţii actuale, televizorul este necesar în dezvoltarea procesului imaginativ, dar este importantă calitatea informaţiilor pe care aceştia le absorb. Astfel, un copil care priveşte o emisiune educativă, specifică vârstei sale, poate dezvolta un câmp imaginativ mai larg faţă de un copil care priveşte seriale sau filme care depăşesc considerabil abilitatea sa de a percepe ceea ce se întâmplă.

            Un alt motiv pentru care imaginile la care copiii sunt expuşi atunci când vine vorba de televizune, trebuie controlate, constă în faptul că în perioada preşcolară, copilul se hrăneşte din puterea de a imita ceea ce vede. Astfel, informaţiile sunt asimilate într-un ritm alert şi reproduse aproape instant, cu precizie. Deoarece televiziunea produce foarte multe imagini cu tentă sexuală şi violentă, gradul imaginativ al copiilor se va dezvolta în acest demers, ceea ce se va putea observa în timpul petrecut la joacă, cu colegii.

            Chiar dacă nu putem interzice copiilor noştri privitul la televizor, avem puterea de a selecta informaţiile la care îi expunem pentru o dezvoltare socio-emoţională armonioasă şi pentru un grad de creativitate sănătos. Există beneficii, dar şi riscuri ale utilizării tehnologiei, în societatea contemporană, dar ceea ce este important, este să realizăm o selecţie corectă pentru a nu crea fisuri în evoluţia copiilor şi de asemenea, pentru a nu stagna propria evoluţie.

 

Citește și:
Copiii care stau mult timp la televizor sunt viitorii adulţi sedentari şi diabetici
Copiii vor somn, nu televizor!
Cum ne afecteaza sanatatea orele pierdute noaptea la televizor
Exclusiv Online - 30.04.2016

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.