Stresul: afecţiuni asupra pielii şi modalităţi de combatere

FOTO: 123rf.com FOTO: 123rf.com

Multe dintre noi am auzit că frumuseţea vine din interior, iar principalul motiv pentru care credem cu tărie acest lucru este pentru că pielea este cel mai mare organ al corpului de care trebuie să avem grijă pentru a arăta sănătos. Multe probleme ale pielii pleacă din interior, iar măştile şi cremele  pot oferi un aspect sănătos doar la exterior, în timp ce în corp ne putem confrunta cu o bătălie a hormonilor dezechilibraţi din cauza stresului. În felul acesta, apar ridurile fine şi erupţiile.

Stresul şi sănătatea pielii

Expunerea la soare şi lupta epuizantă a pielii de a se apăra. Radiaţiile ultraviolete (UV) au un efect negativ asupra pielii odată cu expunerea sa la soare, acesta fiind totodată şi un factor de stres. Chiar dacă este vorba de lumină naturală sau artificială (solarul), absorbţia razelor ultraviolete semnalează celulele sângelui că trebuie să se ajungă în zona expusă pentru a ajuta la repararea ei. Astfel, se manifestă arsurile solare şi nu se termină aici: expunerea excesivă la radiaţii ultraviolete duce la pigmentarea pielii, apariţia aluniţelor şi chiar a cancerului de piele. Cea mai bună metodă de a combate razele UV şi stresul provocat de soare este aplicarea protecţiei solare în fiecare dimineaţă. Chiar şi uleiurile naturale pot fi eficiente pentru protejarea pielii expuse la soare, iar printre acestea se numără uleiul de măsline, de cococ, de mentă şi lemon grass, având cea mai mare valoare de SPF. Dar asta nu înseamnă că pot înlocui în totalitate cremele de protecţie solară. Să nu uităm de consumul fructelor bogate în antioxidanţi şi vitamina C (struguri şi rodii), care oferă capacitatea pielii de a se proteja de radicalii liberi cauzaţi de expunerea la soare.
 
Piele inflamată şi iritată. Erupţii, psoriazis, eczema, dermatită, rozacee, toate acestea sunt rezultate ale inflamaţiilor, însă studiile arată că atunci când creierul este epuizat, poate compromite capacitatea pielii de a se proteja. Cu alte cuvinte, în urma stresului, pielii îi este dificil să se regleze şi să rămână în echilibru. De exemplu, după o săptămână fără prea multă odihnă, poţi observa mici erupţii pe faţă. Inflamaţiile pot cauza acnee, dar anumite afecţiuni ale pielii, precum rozaceea, pot fi confundate cu acneea. Este foarte important să cunoşti diferenţele dintre aceste afecţiuni înainte de tratare şi mai ales dacă iritaţia nu este rezultat al stresului, alergiilor sau produselor cosmetice nepotrivite. Pentru a scăpa de aceste inflamaţii, trebuie mai întâi să descoperi cauza stresului şi să o elimini.
 
Cum eliminăm stresul:
  • prin meditaţie sau yoga;
  • prin evitarea alimentelor procesate şi a îndulcitorilor;
  • prin alegerea consumului de fructe în locul îndulcitorilor, a uleiului de măsline în locul margarinei şi a consumului de peşte în loc de carne roşie.
Creşte producţia de sebum şi favorizează prezenţa acneei. Nu este deloc surprinzător, dar oamenii de ştiinţă au descoperit că stresul este asociat cu apariţia acneei, în special în rândul femeilor, provocând astfel un dezechilibru hormonal şi chimicale care duc la creşterea producţiei de ulei natural al pielii. Deşi este aproape imposibil să eliminăm stresul din ecuaţie în totalitate, există câteva modalităţi prin care poate fi combătut. 5-10 minute de tehnici ale managementului stresului, precum exerciţiile, pot creşte capacitatea corpului de a se adapta. Bineînţeles, acneea mai poate fi atenuată şi cu ajutorul remediilor homemade, iar acidul salicilic este unul dintre ele, care ajută la desfundarea şi curăţarea porilor, dar în urma procesului, dacă substanţa este prea puternică, poate irita pielea.
 
Scalp gras, căderea părlui şi exfolierea unghiilor. Stresul are efecte şi asupra părului şi unghiilor, dar înainte de a da vina pe acest factor, poţi faci o vizită la medicul dermatolog. De exemplu, poate fi vorba de o eczemă sau de o dietă nu prea bogată în nutrienţi. Între timp, evită duşurile şi băile fierbinţi care pot deteriora pielea şi scalpul, fă exerciţii fizice regulat şi urmează o dietă echilibrată cu fructe şi legume.
 
Riduri şi linii fine. Stresul este vizibil în special asupra ochilor, de la cearcăne şi aspect obosit, până la riduri şi linii fine. Masajul facial te poate ajuta să elimini stresul, iar anumite tehnici te ajută să te eliberezi de tensiunea acumulată în zone precum frunte, sprâncene şi gât. Totodată aceste exerciţii ajută pielea să devină mai flexibilă şi să nu mai dezvolte ridurile.
Citește și:
Uleiuri esenţiale: cum să le foloseşti pentru a combate migrenele
Tendinţe tunsori 2019: schimbări ideale pentru a ne evidenţia personalitatea
Slăbeşte eficient: vitamine şi minerale care te ajută în dietă
Exclusiv Online - 25.01.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.