10 alimente benefice pentru sănătatea femeilor

Stilul de viaţă îşi pune amprenta asupra tuturor, dar în special asupra femeilor. Alimentaţia, prin echilibrul sau dezechilibrul ei, se reflectă în capacitatea ei de muncă, de a relaţiona, de a se organiza, în starea psihică, dar şi în aspectul fizic. Modernitatea nu a dus numai la schimbarea mentalităţii cu privire la rolul ei în societate, dar şi la creşterea îndatoririlor. Din păcate, stilul alimentar nu s-a modificat corespunzător, raportat la aceste cerinţe. Prin aportul de vitamine şi minerale, alimentaţia constituie un ajutor de nădejde pentru organism şi îi asigură un nivel optim de funcţionare.

Ce alimente îi pot face pielea mai frumoasă unei femei? Care sunt produsele ce îi pot creşte imunitatea sau o pot ajuta în perioada menstruală? Am încercat să aflăm toate aceste informaţii de la medicul nutriţionist Florin Ioan Bălănică.

,,Anumite alimente sunt recomandate în diferitele etape fiziologice ale femeii, în timp ce altele trebuie evitate, asta pentru a preveni sau stagna simptomatologia unor patologii care afectează cu precădere sexul feminin: osteoporoza, manifestările menopauzei, bolile cardiace, diabetul sau anumite tipuri de cancer..  Alimentaţia are un impact major, mai ales după vârsta de 30 de ani, când organismul intră într-un proces degenerativ lent'', precizează medicul Florin Ioan Bălănică exclusiv pentru CSID.

O etapă fiziologică importantă a femeii, căreia trebuie să îi acordăm atenţie din punct de vedere alimentar, este perioada menstruală, când deficitul de fier trebuie suplimentat exogen prin consumul de alimente bogate în acest mineral. Printre acestea se numără fasolea roşie, carnea de vită, caisele uscate sau brânza tofu.

Pentru pacientele care doresc o sarcină, recomand introducerea în alimentaţie a produselor  care stimulează fertilitatea, precum rodiile, sucul de sfeclă roşie. Sucul de sfeclă roşie e un adjuvant nutriţional pentru femeile care suportă un tratament pentru fecundare în vitro, deoarece îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, favorizând implantarea embrionului. Acesta are în conţinut resveratrol, un antioxidant benefic pentru prevenirea infertilităţii provocate de înaintarea în vârstă.

De asemenea, o atenţie sporită trebuie acordată alimentaţiei femeii în perioada de graviditate, când necesarul de acid folic este crescut. Această vitamină este esenţială pentru prevenirea defectelor de tub neural din perioada embrionară. Printre produsele bogate în acid folic se numără sparanghelul, protocalele, cerealele, lactatea fasolea. 

Perioada menopauzei impune o ajustare a regimului alimentar, cu suplimentarea produselor bogate în calciu, în primul rând pentru a menţine sănătatea osoasă. În această perioadă creşte semnificativ riscul de osteoporoză, caracterizată de demineralizarea şi fragilizarea osului. Alte surse bogate în acest mineral sunt lactatele, legumele crucifere sau cerealele fortificate.

Cereale integrale la micul dejun

Pentru a avea un stil de  viaţă echilibrat, femeile ar trebui să respecte cinci mese pe zi, trei mese principale şi două gustări. Pentru conţinutul bogat în fibre, se recomandă consumul cerealelor integrale la micul dejun. Astfel este favorizat tranzitul intestinal, iar valoarea glucidică este metabolizată în prima parte a zilei. Introducerea orezului brun, a fulgilor de tărâţe, a pâinii din cereale integrale, a orzului sau a boabelor de quinoa în alimentaţie asigură funcţionalitatea optimă a sistemului digestiv.

O alternativă pentru un mic dejun sau o gustare sănătoasă sunt  fructele de pădure.  Acestea  sunt bogate în antioxidanţi şi vitamine hidrosolubile şi participă la  prevenirea cancerului. Totodată, au şi rol în menţinerea greutăţii corporale. Un alt efect sanogen este scăderea considerabilă a riscului instalării bolilor cardiovasculare.

Sexul feminin este predispus la infecţii ale tractului urinar, care pot fi prevenite prin consumul de merişoare, bogate în proantocianidinele. Acestea au rol antibacterian, deoarece nu permit bacteriilor să se ataşeze de ţesuturile vezicii urinare.

E de preferat consumul fructelor oleaginoase, nucile, alunele, migdalele sau fisticul,  bogate în acizi graşi mononesaturaţi. Acizii graşi mononesaturaţi au efect hipocolesterolemiant şi participă la prevenţia bolilor cardiace. Totodată, aceastea au în conţinut  proteine, minerale precum fosfor, cupru, seleniu, vitamina A şi vitamina E. Ele pot fi consumate sub formă de gustări. Deoarece fructele oleaginoase au o încărcătură calorică ridicată, recomand doar o porţie (un pumn pe zi) în prima parte a zilei.

Necesarul de vitamina C este crescut la sexul feminin, motiv pentru care susţin introducerea de alimente bogate în acest nutrient, care asigură aportul zilnic. Surse bogate în vitamina C: citricele, căpşunile, ardeii roşii şi verzi, varza, broccoli, spanacul, roşiile, cartofii, fructele de kiwi, guava sau pătrunjelul. În afara de capacitatea de stimulant al imunităţii, au rol şi în prevenţia bolilor coronariene. 

Legumele verzi protejează sistemul digestiv

Pacientelor le recomand consumul de legume de culoare verde, iar asta pentru că sunt bogate în fibre, vitamine şi minerale şi au încărcătura glucidică scăzută. Conţinutul nutriţional protejează sistemul digestiv şi creşte imunitatea organismului. Broccoli este un element nutritiv şi important, mai ales pentru femeile însărcinate, care au un deficit de fier şi sunt anemice. În compoziţie mai regăsim vitaminele A, E, C, aminoacizii, mineralele, precum zinc şi potasiu, cu rol important în prevenţia bolilor tumorale, în special a cancerului de sân, dar şi a celui de col uterin.

În ceea ce priveşte aspetul fizic, o alimentaţie echilibrată se reflectă în aspectul sănatos al pielii. Le sugerez pacientelor să consume legume galbene şi portocalii, care sunt o sursă excelentă de vitamina A. În această categorie putem include: morcovii, cartofii dulci sau dovleacul.

Femeile ar trebui să se informeze cu privire la fiecare etapă fiziologică din viaţa lor, să acorde atenţie alimentaţiei, pentru că de sănătatea lor depinde fericirea celor din jur. Femeia are un rol educaţional major în familie şi trebuie să reprezinte un exemplu personal.

 
Citește și:
5 alimente cu o concentraţie mare de zahăr pe care le consumăm frecvent
6 alimente care te ajută să încetineşti îmbătrânirea
Alimente de evitat dacă suferi de litiază renală (pietre la rinichi)
Exclusiv Online - 03.11.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.