Controversa Omega 3 vs Omega 6

Iată un subiect delicat pentru comunitatea medicală şi destul de ambiguu pentru marea masă a populaţiei: care acizi graşi sunt mai sănătoşi, Omega 3 sau Omega 6?

Majoritatea ştim că aceşti acizi graşi sunt buni pentru sănătate, însă aproape nimeni nu cunoaşte diferenţa dintre aceste două elemente. Iată ce le deosebeşte, ce rol au şi unde pot fi găsite ambele categorii de acizi graşi esenţiali – Omega 3 şi Omega 6.

Atât Omega-6 cât şi Omega-3 aparţin categoriei de grăsimi polinesaturate esenţiale, atât de necesare pentru buna funcţionare a metabolismului şi care nu pot fi produse la nivel celular, ci pot fi obţinute doar prin alimente.

Principala diferenţă dintre Omega 3 şi Omega 6 constă în structura chimică a acestora şi funcţiile diferite pe care le exercită fiecare dintre aceştia.

Pe scurt, Omega 3 are efect antiinflamator şi previne bolile de inimă, în timp ce Omega 6 reduce nivelul de colesterol şi menţine echilibrul hidric al pielii.

În regimul alimentar actual, există foarte puţine surse de acizi graşi Omega 3, acestea găsindu-se în special în grăsimea peştilor din apele îngheţate precum somonul, sardinele, heringul, macroul, codul etc. Omega 3 este, la rândul său, împărţit în două clase:

  • Acid eicosapentaenoic – EPA
  • Acid docosahexaenoic – DHA

Sursele vegetariene cum sunt nucile sau seminţele de in conţin un precursor al acizilor Omega 3, numit acid alfa linoleic – ALA, pe care organismul îl transformă în EPA sau DHA, prevenind astfel formarea cheagurilor de sânge, slăbirea sistemului imunitar şi răspândirea celulelor bolnave.

În contrast, Omega 6 se regăseşte în dieta multor oameni din societatea actuală. Aceştia se găsesc în seminţe şi nuci, dar şi în uleiurile extrase din acestea. Uleiurile vegetale rafinate, cum este uleiul de soia de exemplu, se foloseşte frecvent în producţia prăjiturilor, a snacks-urilor şi covrigeilor, precum şi în fast-food.

Potrivit unui studiu, uleiul de soia folosit în industria fast-food-ului acoperă circa 20% din necesarul de calorii al populaţiei din Statele Unite, un număr îngrijorător şi edificator pentru numeroasele cazuri de obezitate din această parte a planetei.

De asemenea, Omega 6, spre deosebire de Omega 3, este produs în diferite cantităţi şi de propriul organism, în principal din cauza dezechilibrului hormonal.

Din această cauză, nutriţioniştii recomandă un echilibru în consumul de Omega 3 şi Omega 6, pentru a nu exista carenţe sau, din contră, excese din unul sau altul în corp.

Spre marele ghinion al populaţiei europene, aceste proporţii nu pot fi păstrate, observându-se un consum crescut de alimente procesate, bogate în Omega 6, şi un regim alimentar defectuos în care se regăsesc multe afecţiuni moderne precum astmul, bolile coronariene, multe forme de cancer, boli autoimune si neurovegetative, toate avându-şi rădăcina în inflamaţiile apărute în corp pe parcursul timpului.

De asemenea, un dezechilibru între Omega 3 şi Omega 6 ar putea sta la baza apariţiei obezităţii, depresiei, dislexiei, deficitului de atenţie sau tendinţei spre agresivitate.

Citește și:
Nu-ţi place peştele? Iată alternative vegetariene pentru surse bogate de Omega 3
Dieta în funcţie de ADN - pro şi contra

26 de alimente care ne menţin tineri


Din secretele grăsimii: cum să nu vă îngrăşaţi din nou după ce aţi încheiat o cură de slăbire
Exclusiv Online - 19.04.2013 Sursă foto: Shutterstock

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.