Dieta Volumetrică: avantaje şi dezavantaje

FOTO: 123rf.com FOTO: 123rf.com

Există un concept cum că dacă mâncăm mai puţin, reuşim să slăbim, lucru complet greşit şi demonstrat de una dintre cele mai populare diete. Este vorba de dieta Volumetrică, creată de profesorul Penn State şi cercetătorul Barbara Rolls, care presupune consumul unui volum mai mare de alimente, în tot acest timp având loc procesul de slăbire. Acest concept pare prea frumos ca să fie adevărat, nu? Dar dieta Volumetrică are în spate câteva studii ştiinţifice şi, mai mult, se află pe locul 6 în TOP-ul celor mai bune diete.

Cum funcţionează dieta Volumetrică

Deşi nu sunt limite impuse în privinţa alimentelor, ideea din spatele dietei Volumetrice este de a te concentra pe ”cantitatea de energie”, ceea ce înseamnă numărul de calorii pe care le consumi în urma unei porţii de mâncare. Alimentele cu o densitate energetică mai mare conţin mai multe calorii în cazul unei porţii relativ mici, în timp de alimentele cu o densitate energetică mică, au mai puţine calorii în cazul porţiilor mari. Aceste alimente care oferă mai puţină energie pot fi consumate oricând, iar în această listă putem include produse care conţin foarte multă apă, legume care conţin puţini carbohidraţi (roşiile şi ciupercile) şi supele cu bulion. Grâul întreg, proteinele slabe, fasolea şi lintea, dar şi produsele lactate scăzute în grăsimi sunt permise în porţii moderate. Pâinea, brânza, carnea cu multe grăsimi trebuie să fie limitate în porţii foarte mici. Chiar şi alimentele prăjite, gustările dulci sau dulciurile sunt permise, dar cumpătat. Decât să te gândeşti cu exactitate ce să mănânci, dieta Volumetrică îţi oferă capacitatea de a-ţi selecta propriul meniu, dar alege să consumi alimente sănătoase şi care conţin mai mulţi nutrienţi precum salate, broccoli şi fructe proaspete.

De exemplu, poţi consuma o cantitate de struguri (cât o minge de tenis) care să conţină acelaşi număr caloric ca două prăjituri de mici dimensiuni. Sau acelaşi număr de calorii mai pot conţine şi 20 de mini pretzels, un castravete întreg sau două linguriţe de humus.

Ideal este ca în această perioadă să nu uiţi de activitatea fizică. Poţi începe cu 150 de paşi pe zi, încercând să atingi obiectivul de 10.000 de paşi pe zi. De asemenea, o idee utilă este şi crearea unui jurnal alimentar.

Avantaje şi dezavantaje

Planul alimentar ”impus” de această dietă estimează o pierdere în greutate de aproape 1 kilogram pe săptămână. Mai mult, dieta se concetrează foarte mult pe consumul alimentelor proaspete, cu grâu întreg sau gătite acasă. Cât despre dezavantajele dietei Volumetrice, putem menţiona anxietatea care apare în urma concentrării asupra numărului de calorii. Faptul că eşti nevoit să  calculezi caloriile pe care urmează să le consumi te face să te concentrezi mai mult asupra numerelor decât asupra procesului de slăbire. În plus, de foarte multe ori, volumul alimentelor pe care le consumăm nu corelează cu nivelul de satisfacere a poftei de mâncare. Un alt dezavantaj ar fi acela că această dietă încurajează consumul de produse scăzute în calorii, a alimentelor procesate, inclusiv a celor care conţin îndulcitori artificiali. Pe lângă faptul că aceste produse nu conţin nutrienţii necesari, ingredientele artificiale pot avea efecte asupra apetitului şi imunităţii.

Citește și:
Laptele integral sau laptele degresat? Care este mai sănătos
Jurnalul alimentar: ce presupune şi cât de util este în dietă
Analize şi teste recomandate înainte de slăbire
Exclusiv Online - 13.02.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.