Jurnalul alimentar: ce presupune şi cât de util este în dietă

FOTO: 123rf.com FOTO: 123rf.com

Foarte multe persoane decid ca la începutul anului să se concentreze asupra rezolvării problemelor de sănătate. Nu doar vizitele la cabinetul medicului devin o prioritate, ci şi schimbarea alimentaţiei. O dietă sănătoasă înseamnă automat un corp mai sănătos, iar în acest proces al marilor schimbări, foarte util ar putea fi un jurnal alimentar. Acesta poate juta la înţelegerea obiceiurilor pe care le avem, dar mai ales ne ajută să identificăm alimentele (atât pe cele bune, cât şi pe cele mai puţin bune) pe care le consumăm într-o zi obişnuită.

Cercetările arată că persoanele interesate să scadă în greutate ţin un jurnal care poate fi foarte eficient în schimbarea comportamentului. Într-un studiu privind scăderea în greutate, la care au participat aproape 1,700 de indivizi, cei care au ţinut un jurnal alimentar au reuşit să slăbească de două ori mai mult în greutate faţă de cei care nu au apelat la acest pas în procesul de slăbire.

Ce trebuie să includă un jurnal alimentar?

Majoritatea experţilor sunt de părere că secretul pentru un jurnal alimentar de succes stă în acurateţe şi consistenţă. Aşadar, probabil te întrebi ce ar trebui să-ţi notezi.

Ce mănânci? Notează cât mai specific alimentele şi băuturile pe care le consumi, dar cel mai important, cum sunt ele preparate (prăjite, la cuptor, fierte etc). Nu uita să notezi orice sos, condimente, dressing sau toping.

Cât de mult mănânci? Cantităţile sunt foarte importante aşadar, nu uita să le notezi cât mai clar, ba chiar le poţi cântări, iar în cazul în care eşti departe de casă, cel mai bun mod este de a estima porţiile.

Când mănânci? Este foarte importantă ora la care mănânci şi, în plus, aceste notiţe te pot ajuta să identifici ”orele problematice” precum gustările de la miezul nopţii. Mai mult, în felul acesta îţi poţi da seama şi de preocupările pe care le ai în timp ce mănânci, cum te simţi în timp ce mănânci şi astfel vei reuşi să înţelegi anumite obiceiuri pe care le ai.

Unde mănânci? Încă un aspect important ţine de locul în care mănânci. Fie că eşti la masă în bucătărie, în dormitor, în maşină, pe stradă, la restaurant sau chiar acasă la un prieten, din nou, aceste aspecte te pot face să înţelegi obiceiurile pe care le ai. Şi să le îndrepţi, bineînţeles.

Ce altceva faci în timp ce mănânci? Nu uita să notezi dacă te afli în faţa calculatorului, televizorului sau dacă stai de vorbă cu un membru al familiei sau un prieten.

Cu cine mănânci? Este foarte important să notezi dacă iei masa singur sau alături de un copil, un coleg, o rudă sau un prieten.

Cum te simţi în timp ce mănânci? Eşti trist, fericit, stresat, anxiosm singuratic, plictisit, obosit?

Sfaturi pentru a ţine cu succes un jurnal alimentar

  • Notează alimentele sau băuturile imediat după ce le-ai consumat. Nu aştepta până la sfârşitul zilei pentru că datele pe care le vei nota nu vor fi suficient de clare.
  • Fii cât mai specific cu putinţă în privinţa alimentele. De exemplu, dacă bei un latte, notează şi tipul sau cantitatea.
  • Asigură-te că incluzi şi băuturile alcoolice pe care le consumi şi, bineînţeles, în ce cantităţi.
  • Pentru că tehnologia este alături de noi la tot pasul, poţi încerca o aplicaţie mobilă care să te ajute să notezi toate aceste informaţii. Mai mult, unele dintre ele chiar îţi oferă informaţii legate de calorii şi alţi nutrienţi. Astfel, vei ştii cu exactitate cât ai consumat.

Ce faci după ce ţii un jurnal alimentar?

După ce ai completat o săptămână în jurnalul alimentar, priveşte în ansamblu şi vezi cum arată dieta ta. Observă ce obiceiuri ai, dar mai ales care-ţi sunt tendinţele. De exemplu, trebuie să iei în calcul următoarele aspecte:

  • Cât de sănătoasă este dieta mea?
  • Mănânc fructe şi legume în fiecare zi? Dacă da, în ce cantitate?
  • Mănânc alimente din grâu întreg în fiecare zi?
  • Consum alimente şi băuturi cu zahăr adăugat? Dacă da, cât de frecvent?
  • Stările mele de dispoziţie îmi afectează obiceiurile de mâncare? Caut să mănânc gustări nesănătoase atunci când sunt stresat sau obosit?
  • Cât de des mănânc pe fugă?

Setează-ţi obiective sănătoase

Odată ce ai identificat aspectele la care trebuie să lucrezi şi pe care trebuie să le îmbunătăţeşti, setează unul sau două obiective sănătoase în privinţa alimentaţiei tale. Asta înseamnă să mergi pe formatul SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant and Time-based), adică Specific, Măsurabil, Realizabil, Relevant şi bazat pe timp.

Observaţii în jurnal: mănânci legume de două ori pe zi

Obiectiv: să mănânci mai multe legume

Obiectv SMART: să consum legume de trei ori pe zi.

 

Observaţii în jurnal: comanzi mâncare de trei-patru ori pe săptămână

Obiectiv: să găteşti mai mult acasă

Obiectiv SMART: comandă mâncare o dată-de două ori pe săptămână.

 

Observaţii în jurnal: mănânci gustări sănătoase până la ora 3 PM, până ajungi la automat.

Obiectiv: să mănânci gustări mai sănătoase

Obiectiv SMART: să aduci la birou, în fiecare zi, o gustare sănătoasă.

Jurnalul alimentar este o modalitate eficientă de a-ţi îmbunătăţi sănătatea, iar datele pe care ”le culegi” te pot ajuta să faci schimbări inteligente, dar mai ales să începi cu succes aventura către un corp sănătos, în 2019.

 

Citește și:
Analize şi teste recomandate înainte de slăbire
Surse de potasiu: alimente care conţin mai mult potasiu decât o banană
Sportul: cu cât creşte speranţa la viaţă dacă faci mişcare
Exclusiv Online - 12.02.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.