Somnul bebeluşului: greşelile care duc la disconfortul celor mici

FOTO: 123rf.com FOTO: 123rf.com

Orice părinte îşi doreşte să-şi vadă copilul dormind liniştit toată noapte, să nu mai aibă colici, să poată respecta un program masă-somn şi să crească sănătos şi fericit. Din păcate, nu mulţi dintre ei se bucură de asta, ci de dureri abdominale, nopţi neliniştite, fără odihnă şi cu plâns continuu.

Adriana Bachmann, newborn specialist în Statele Unite ale Americii, româncă de origine, de mai bine de 15 ani ajută mii de familii să construiască un program corect pentru bebeluşi, în primele luni de viaţă. Pentru fiecare în parte, specialistul implementează un program riguros, prin care să redea liniştea şi somnul întregii familii. Astfel, bebeluşii pe care îi asistă cresc armonios, sunt echilibraţi psihic şi au obiceiuri de masă sănătoase.

Modul în care părinţii se comportă cu cei mici reprezintă problema principală din această ecuaţie, iar asta fie pentru că se panichează la orice plânset al copilului, fie pentru că îl hrănesc prea mult, prea puţin, haotic, dorm cu el în par sau apelează la fel şi fel de gadget-uri crezând că îl fac să doarmă.

Greşeli ale părinţilor în relaţia cu cei mici, care duc la disconfort maxim pentru bebeluşi

Nu se impune o rutină care să îl ajute pe cel mic să se odihnească. Bebeluşii au nevoie de un program strict, de ore fixe care să fie respectate în fiecare zi. Specialistul recomandă să nu fie trezit mai devreme decât în mod obişnuit şi să se respecte orele de masă.

Orice mişcare a bebeluşului vă sperie. Cel mic nu trebuie trezit la orice zgomot pe care îl scoate în timpul somnului. Este extrem de important să nu fie deranjat, mai ales că este foarte posibil să viseze şi nu să aibă nevoie de mâncare.

Lăsaţi-l să înveţe să se calmeze singur. Evitaţi ca pentru orice plânset să îl luaţi în braţe şi să-l legănaţi. Au nevoie să înveţe singuri să se calmeze. Astfel, vor deveni dependenţi de intervenţia părinţilor, iar pe viitor vor adormi doar în acest mod. Plânsetul poate deveni unealtă de şantaj. După masă vă jucaţi, îl legănaţi, îl pupaţi de 1000 de ori, dar apoi îl puneţi la somn şi aveţi răbdare să adoarmă singurel. Cu cât îi obişnuiţi cu asta mai repede, cu atât va fi mai uşor. Asta nu înseamnă că nu sunteţi atenţi la nevoile lui reale. Dacă îl doare burta sau are nevoie de ceva, normal că mă duc la el. Dacă eu sunt sigură că este ok şi că se opreşte din plâns doar când îl iau în braţe, înseamnă că are nevoie de atenţia mea. Dacă plânge şi când îl iau în braţe, înseamnă că are o nevoie, o durere.

Dormiţi cu bebeluşul. Cea mai mare greşeală este aceea de a obişnui copilul să doarmă în acelaşi pat cu dumneavoastră sau în aceeaşi cameră. Acest lucru nu trebuie făcut nici măcar în primele luni de viaţă pentru că riscaţi ca pe viitor copilul să nu reuşească să doarmă vreodată singur.

Nu se resepctă programul masă-somn. Specialistul recomandă corelarea programului de somn cu cel de masă pentru adaptarea la un program de somn. Bebeluşii obosesc pe măsură ce sunt hrăniţi, ceea ce însemnă că e mult mai uşor să-i adormi după ce au mâncat.  Problema este că mulţi părinţi nu se ţin de programul de masă sau mesele nu durează suficient de mult, astfel încât bebeluşul se va trezi din nou flămând. Asiguraţi-vă că bebeluşul a mâncat suficient înainte să-l puneţi la somn. O masă normală ar trebui să dureze între o oră jumătate şi două ore, cu pauze în care să-i scoateţi aerul din burtică.

Îl alăptaţi în poziţia lungit. Este greşită această poziţie! Va provoca apariţia colicilor şi a refluxului gastroesofagian.

Credeţi că nu trebuie înfăşat. Bebeluşii au nevoie să fie înfăşaţi, în special în partea superioară a corpului, pentru că îi linişteşte.

Îl legănaţi şi îi puneţi zgomot de fundal pentru a adormi. Legănatul, sâsâitul, jucăriile de deasupra patului şi zgomotul alb, de fundal, îi agită şi mai tare şi nu le oferă un somn bun. Mai mult, unii părinţi dau drumul la aspirator crezând că zgomotul îi calmează pe cei mici.

Credeţi că plânge doar pentru că îi e foame. Dacă bebeluşul s-a trezit din somn înseamnă că trebuie să identificaţi care e sursa de disconfort care l-a făcut să se trezească, nu să încercăm să îl calmăm pentru 5-10 minute. Înainte să vă grăbiţi să-i oferiţi soluţia verificaţi care este problema. Poate fi vorba de scutec, de haine, de aşternut, de temperatura din cameră.

O noapte pierdută va fi recuperată a doua zi. Greşit! Probabil că se vor trezi la fel de devreme, dar din cauza oboselii nu vor mai fi la fel de activi. E mai uşor să faci un program de somn pentru copil decât să încerci să-l oboseşti ca să doarmă mai bine.

Citește și:
Cum să ai un copil echilibrat emoţional - sfaturi de la un specialist în educaţie
Cum alegi creşa potrivită?
Nou născut - zbor cu avionul
Exclusiv Online - 28.02.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.