Flatulenţa (gaze intestinale): alimente care o provoacă şi remedii naturale

Doar menţionarea subiectului face oamenii să chicoteasă, dar atunci când dumneavoastră vă chinuiţi şi aveţi o flatulenţă zgomotoasă, probabil nu vi se va mai părea aşa de nostim.

În loc să alergaţi în cealaltă cameră pentru a evita să vă faceţi de râs, eliminaţi excesul de aer din organism reducând consumul de alimente care produc gaze (fasolea gătită, varza de Bruxelles), mestecând chimen şi alte seminţe care ajută în această privinţă şi plimbându-vă, pentru ca organismul să digere mâncarea mai bine.

Alimente care favorizează apariţia gazelor intestinale 

Anumite alimente sunt renumite pentru că produc gaze. Evitaţi-le dacă vă creează probleme. Acestea includ fasolea, varza, tărâţele, conopida, broccoli, cepaa, prunele, stafidele şi varza de Bruxelles. Puteţi să adăugaţi şi ouăle pe această listă, de vreme ce sulful din gălbenuş controbuie la producerea gazului urât mirositor.

Un mic sfat: înainte de a găti fasolea sau alte leguminoase, înmuiaţi-le peste noapte. A doua zi înlocuiţi apa în care au stat cu apă proaspătă în care le şi fierbeţi. Pentru evitarea unei probleme ca formarea gazului, o soluţie mai bună decât fierberea este gătitul sub presiune.

Evitaţi dulciurile fără zahăr şi guma de mestecat care conţin îndulcitori ca manitorlul, xilitolul sau sorbitolul. Organismul are probleme în a-i digera şi, atunci când ajung în colon, bacteriile de la acest nivel se hrănesc cu ei şi produc gaze.
Reduceţi cantitatea de fructoză, un glucid care păoate fi găsit în miere, fructe şi sucuri de fructe. Asemenea altor îndulcitori care sunt greu de digerat, fructoza rămâne în colon, unde bacteriile se hrănesc cu ea şi produc gaze. Nu reduceţi fructele proaspete din dietă, ci aportul de sucuri de fructe şi miere. Dacă adăugaţi mai multe fibre în dietă, faceţi-o treptat. Fibrele sunt foarte bune pentru sănătate, dar adăugarea prea rapidă în regimul alimentar poate să producă gaze şi constipaţie.

Aveţi grijă la produsele lactate!

Există posibilitatea să aveţi intoleranţă la lactoză? Încercaţi să renunţaţi la produsele lactate timp de câteva zile şi vedeţi dacă simţiţi vreo diferenţă. Dacă aveţi intoleranţă la lactoză, înseamnă că aveţi o cantitate redusă de lactază, enzimă necesară pentru digerarea lactozei, care este un alt tip de carbohidrat întâlnit în produsele lactate. Dacă nu vreţi să renunţaţi la lapte, puteţi să cumpăraţi lactază de la farmacii şi să o adaugaţi în lapte. Multe persoane care suferă de această afecţiune pot mânca brânzeturi tari cum ar fi caşcavalul şi brânza Cheddar. Ele pot tolera iaurtul şi untul. Dacă aveţi intoleranţă la lactoză, ar trebui să căutaţi produse marcate cu  „cantitate redusă de lactoză” sau să încercaţi substituenţi din soia.

Alte cauze ale gazelor intestinale

Nu întotdeauna ceea ce mâncaţi provoacă acumulare de aer în tractul digestiv. De exemplu, proteza dentară prost fixată ar putea să vă facă să aveţi o muşcătură anormală şi astfel să înghiţiţi aer. Dacă aveţi proteză dentară, asiguraţi-vă că este bine fixată. Apoi, o secreţie nazală abundentă provocată de o răceală sau alergie poate să vă facă să înghiţiţi prea mult aer. Un decongestionant nazal eliberat fără reţetă medicală poate ameliora problema şi înlătura simptomele nazale. La unele persoane, suplimentele cu calciu sub formă de carbonat de calciu eliberează dioxid de carbon în stomac. Dacă urmaţi tratament cu calciu, luaţi-l sub o altă formă cum ar fi citratul de calciu. De asemenera, presiunea din jurul abdomenului poate provoca eructaţii. Încercaţi să purtaţi o pereche de pantaloni mai lejeră şi să slăbiţi cureaua.

Plante cu efecte benefice asupra digestiei

Ghimbirul  - este disponibil în mai multe forme. Încercaţi-le pentru a vedea care vă face să vă simţiţi mai bine. Luaţi o capsulă de 100 mg de două sau de trei ori pe zi sau 30 de picături de tinctură înainte de mese. Sau mâncaţi o bucată de rădăcină proaspătă de ghimbir. Sau faceţi un delicios ceai de ghimbir pentru după cină. Radeţi fin o rădăcină proaspătă de ghimbir, turnaţi o cană de apă fiartă peste ea şi aşteptaţi cinci minute. Strecuraţi şi lăsaţi să se răcească un pic înante de a-l bea. Vă va stimula digestia, astfel încât alimentele nu vor sta foarte mult în intestine, contribuind la formarea gazelor. Ceaiul de ghimbir este disponibil şi sub formă de pliculeţe.

Menta este, de asemenea, de ajutor în îmbunătăţirea digestiei şi minimalizarea producţiei de gaze. Poate fi achiziţionată sub formă de pliculeţe de ceai sau puteţi pune o linguriţă sau două de frunze uscate într-o cană de apă fiartă şi lăsaţi cinci minute să se infuzeze. Puteţi folosi acest remediu de trei sau patru ori zilnic. Atenţie! Nu utilizaţi remedii cu mentă dacă suferiţi de reflux gastroesofagian sau arsuri stomacale.

Seminţele de fenicul, care au un miros plăcut de lemn dulce, sunt folosite de sute de ani pentru reducerea meteorismului şi îmbunătăţirea digestiei. Seminţele de chimen, anason şi ţelină au un efect similar. Mestecarea unei jumătăţi de linguriţă de seminţe după masă vă va ajuta să preveniţi râgâitul după masă şi eliminarea gazului din intestine. Toate aceste seminţe pot fi cumpărate de la raionul de condimente din majoritatea supermarketurilor.

Ceaiul de muşeţel, un remediu tradiţional casnic pentru durerile de stomac, poate rezolva problema râgâitului.

Ceaiul de nucşoară accelerează digerarea alimentelor, reducând cantitatea de gaze produse. Puneţi o linguriţă de nucşoară în 250 ml de apă şi fierbeţi la foc mic timp de 10 minute. Beţi ceaiul cald în timpul mesei.

De asemenea, mâncaţi zilnic două sau trei porţii de iaurt care conţine bacterii benefice sau luaţi două capsule de probiotice de trei opri pe zi pe stomacul gol. Acestea vor reface populaţia de bacterii benefice din tractul digestiv.
Dacă aveţi crampe abdominale dureroase, găsiţi un loc liniştit şi întindeţi-vă timp de câteva minute. Staţi întins pe spate şi trageţi genunchii la piept. Alternativ, îngenuncheaţi pe pat cu capul în jos. Aceste poziţii favorizează eliminarea gazelor. Şi mersul favorizează eliminarea gazelor. Acesta este primul lucru pe care îl recomandă doctorul pacienţilor postoperator pentru a restabili funcţionarea intestinelor.

Flatulenţa – metode de prevenire

  • Pentru a reduce cantitatea de aer înghiţită, evitaţi să beţi cu paiul.
  • Nu mestecaţi gumă de mestecat, deoarece înghiţiţi automat mai mult aer.
  • Evitaţi băuturile carbogazoase. Aţi desfăcut vreodată o sticlă după ce aţi agitat-o bine? Acceaşi situaţie explozivă intervine şi în stomac dacă beţi astfel de băuturi.
  • Dacă mâncaţi foarte repede, odată cu hrana în stomac ajunge şi aerul care la un moment dat va ieşi din nou. Mâncaţi încet. Dacă vă este greu să faceţi acest lucru, încecaţi să puneţi jos furculiţa după ce aţi băgat în gură. În cazul în care îm mod obişnuit goliţi farfuria înaintea tuturor celorlalţi, atunci probabil mâncaţi prea repede.
  • Mestecaţi pe îndelete. Atunci când nu mestecaţi cum trebuie şi înghiţiţi repede, înghiţiţi şi mai mult aer. De asemenea, bucăţile mari de hrană au nevoie de mai mult timp pentru a fi digerate, fapt ce înseamnă că stau mai mult timp în intestin, unde bacteriile declanşează procesul de fermentaţie.
  • Mestecaţi cu gura închisă astfel încât înghiţirea de aer să fie mult mai dificilă. Din acelaşi motiv – şi de dragul bunelor maniere – nu vorbiţi când aveţi gura plină. Terminaţi ce aveţi de mâncat înainte de a le împărtăşi celorlalţi părerile legate de viitorul politic al ţării :)
  • Lăsaţi băuturile fierbinţi să se răcească. Dacă sorbiţi dintr-o băutură caldă veţi înghiţi mai mult aer.
  • Renunţaţi la obiceiul de a fuma după ce aţi mâncat. Atunci când inhalaţi fumul de ţigară, o parte din acesta ajunge şi în sistemul digestiv.
Citește și:
Cele mai puternice plante aromate care desfundă nasul
Chiropractica, terapia pentru articulaţii sănătoase
Spondiloza, hernia de disc şi discopatia, tratate fără cuţit!
Pielea uscată - simptome şi tratament prin plante şi alimentaţie!
Păr gras: remedii naturiste pentru vindecarea problemei!
Sarea Epsom - o minune pentru corpul tău!
Exclusiv Online - 24.02.2017

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.