Depresia sezonieră: cum se tratează

Cu toţii avem momente de tristeţe şi amărăciune din când în când: o despărţire, un divorţ, pierderea locului de muncă, etc. ne afectează dispoziţia. Dacă însă emoţiile de tristeţe nu sunt în relaţie directă cu astfel de evenimente declanşatoare, continuă pentru mai multe săptămâni consecutiv şi interferează cu capacitatea de a ne desfăşura activitatea profesională, cu plăcerea de a ne juca, de a iubi, de a ne bucura, avem de-a face cu o situaţie clinică de tulburare afectivă. Sezonul rece, zilele scurte, lipsa soarelui, precipitaţiile abundente sunt unii dintre factorii declanşatori ai depresiei sezoniere. Valeria Vîrlan, psihoterapeut integrativ vine cu amănunte despre cum se tratează depresia sezonieră.

Condiţiile atmosferice specifice sezonului rece - zile scurte, precipitaţii abundende, lipsa soarelui, frigul sunt doar câteva condimente care aşezate peste un fond sensibil, peste un fond depresiv, oboseală, epuizare fizică, epuizare psihică, stres în viaţa personală, despărţiri, pierderea unei persoane dragi, stres în viaţa privată, alimentaţie nesănătoasă pot declanşa depresia sezonieră. Printre simptomele depresiei sezoniere se numără - sentimentul de inutilitate şi vid interior, anxietate, iritabilitate, insomnie sau somn prelungit, oboseală, lipsă de concentrare, sentimentul de lipsă de valoare, precum şi sentimente accentuate sau inadecvate de vină şi se poate ajunge chiar la gânduri de moarte sau suicid.

Depresia sezonieră: simptome şi diagnostic

CSÎD: Cum se recunosc semnele şi simptomele depresiei sezoniere?
Psihoterapeut Valeria Vîrlan:
Simptomele depresiei sezoniere sunt, în mare parte, similare oricărei forme de depresie şi pot fi constatate în urma interviului clinic:

- dispoziţia depresivă este trăită ca “tristeţe vitală”, vid şi nelinişte interioară, conţinut perceptual întunecat, deformat uneori
- lentoare psihomotorie, lipsa de vitalitate, tendinţa de a se complace în activităţi fără scop, incapacitate de acţiune, astenie, insomnii, tulburări ale dinamicii sexuale
- încetinire sau blocaj în procesele gândirii: incapacitate decizională, monoideism, sentimente de vinovaţie, inutilitate
- tulburări somatice: hiposalivaţie, dureri epigastrice, meteorism, constipaţie, greutăţi în respiraţie, discomfort precordial, tulburări de ritm cardiac, ameţeli, cefalee, dureri difuze în regiunea tractului uro-genital.

- apetit crescut pentru dulciuri şi mâncăruri procesate
- uneori dispoziţia depresivă, acompaniată de lipsa unui obiectiv sau plan pe termen lung, precum şi a unui cerc de susţinere al persoanei în cauză poate duce la apariţia gândurilor suicidare.

Putem deduce că este vorba despre o depresie sezonieră şi nu despre un caz de depresie clasică, dacă nu există episoade depresive în istoricul persoanei, ori în familia acesteia şi nici evenimente de viaţă semnificative cu care s-a confruntat recent: despărţiri, pierderi, decese, divorţuri etc. Totodată, se identifică şi câteva simptome specifice acestui tip de depresie, respectiv: iritabilitatea, sensibilitate crescută, sensibilitatea la schimbările de intensitate a luminii, schimbări în apetit, care pot duce şi la îngrăşare.

Depresia sezonieră: problemă serioasă de sănătate

CSÎD: Şi totuşi, câtă lume ia în serios aceste simptome?
Psihoterapeut Valeria Vîrlan
: Întradevăr, mi se pare foarte important modul în care persoana (şi familia/anturajul acesteia) se poziţionează faţă de problema cu care se confruntă. Este important să conştientizeze că este o problemă serioasă, iar suferinţa sa este una reală. Este, însă, o tulburare rezolvabilă, iar a suferi de depresie nu înseamnă că eşti slab. Ci doar că există nişte modificări în creierul şi corpul tău, pe care trebuie să le redresezi. Depresia sezonieră poate fi, paradoxal, un bun prilej de a vindeca anumite răni adânci, sau situaţii disfuncţionale din viaţa noastră.

Apoi, stabilirea unui plan de acţiune împreună cu psihoterapeutul şi conştientizarea că fiecare pas îndeplinit conform planului îl aduce mai aproape de o stare de bine.

În al treilea rând, mi se pare extrem de important de subliniat, că nu putem să vorbim despre o stare de echilibru emoţional, în absenţa unui substrat fizic sănătos şi echilibrat. Cu alte cuvinte, corpul sănătos, tratat cu respect şi grijă ne va ajuta să avem un psihic sănătos. Şi când spun corp sănătos şi armonios, mă refer la mai multe aspecte. Mă refer la o reconectare conştientă la simţurile noastre – omul modern trăieşte puternic deconectat de simţurile sale, practic a uitat de existenţa lor şi funcţionează pe pilot automat. Câţi dintre noi înţelegem azi să ne onorăm zilnic toate cele 5 simţuri, care ne conecteză la corpul nostru, la adevărurile şi resursele lui şi, implicit, la timpul prezent. Nu vorbim despre hedonism, ci despre o viaţă trăită în constienţa şi prezenţa deplină.

Depresia sezonieră - alimentele potrivite şi hobby-uri ajută să o depăşim 

CSÎD: Are alimentaţia un rol în evitarea şi/sau tratarea instalării depresiei?
Psihoterapeut Valeria Vîrlan
: Da. Are. Echilibrul nostru corporal şi biochimia din creier necesită o anumită atenţie şi disciplina alimentară. Dacă nu consumăm zilnic fructe şi legume crude, cu seva şi viaţă în ele, cum putem să ne simţim noi vii şi cu “seva” în noi? De asemenea, consumul de seminţe şi nuci, bogate în nutrienţi şi acizi graşi omega 3, extrem de benefici organismului uman, reprezintă un aliat de nădejde în lupta împotriva depresiei şi stresului. Creierul uman este format în proporţie de 60% din grăsimi. O dietă bogată în grăsimi sănătoase, precum acizii graşi Omega3, ajută la buna funcţionare a acestuia. Studii recente au evidenţiat faptul că persoanele depresive au în organism un nivel scăzut de acizi graşi Omega 3. Consumul regulat de nuci reduce depresia şi instalează o stare de linişte.


CSÎD: Ce alte obiceiuri bune ne ajută să ne ferim de depresia de sezon?
Psihoterapeut Valeria Vîrlan:
Disciplina igienei corporale şi a esteticii, în vestimentaţie şi aparenţa, va fi, de asemenea, inclusă ca şi punct important în planul de vindecare a depresiei sezoniere. De asemenea, disciplina somnului: atât din punct de vedere cantitativ (număr de ore), cât şi calitativ (temperatura, ambianţa, lumină, grad de aerisire a camerei de dormit, relaxare înainte de somn – masaj, muzică, arome etc., evitarea cafelei înainte de dormit, un ceai relaxant sau un pahar de lapte călduţ îndulcit cu miere). Reducerea timpului petrecut în faţa calculatorului/tabletei/telefonului şi menţinerea unui jurnal în care să se noteze atât progresele, cât şi frământările de peste zi.

CSÎD: Ar putea hobby-urile să ne scoată din impas? 
Psihoterapeut Valeria Vîrlan:
La un alt nivel, al preocupărilor şi activităţilor noastre, este de la sine înţeles că o persoană cu o viaţă socială activă, cu multe hobby-uri, cu apetenţă pentru sport, pentru natură, este mult mai puternică şi ancorată, în faţa tuturor schimbărilor din viaţa sa, nu doar cele sezoniere. Chiar dacă persoana deprimată nu se simte motivată să facă sport, respectarea unei rutine zilnice/săptămânale este extrem de importantă. O planificare în avans pe câteva săptămâni şi practicarea exerciţiilor fizice împreună cu un prieten, ajută la îndeplinirea şi a acestui punct important în planul de vindecare a depresiei.

CSÎD: Unele persoane recurg la alcool când se simt triste.
Psihoterapeut Valeria Vîrlan:
Evitarea alcoolului, şi a drogurilor sunt foarte, foarte importante. În cadrul şedinţelor de psihoterapie, persoana va fi ajutată să înţeleagă că nu trebuie să apeleze la lucruri exterioare pentru a se simţi mai bine. Este perfect capabil să îşi asigure o stare de bine, în mod sănătos.

Depresia sezonieră tratament

CSÎD: Cum se tratează depresia sezonieră.
Psihoterapeut Valeria Vîrlan: 
Cei care se confruntă cu depresie sezonieră găsesc un ajutor real în psihoterapie, dar şi în terapia de grup sau de familie. Se recurge la antidepresive doar atunci când depresia devine severă şi este necesară o stabilizare rapidă.
Marele avantaj al psihoterapiei este că aceasta foloseşte contextul depresiei sezoniere nu doar pentru a ameliora problemele cu care se confruntă persoana în cauză, ci pentru a prilejui o vindecare de profunzime a acestuia. Psihoterapia poate ajuta la identificarea şi schimbarea gândurilor şi efectelor care conduc la depresie şi menţin cercul vicios al acesteia. 

Alte activităţi şi metode terapeutice (unele dintre ele integrate în procesul psihoterapeutic): fototerapia, meditaţia ghidată, yoga, tehnicile de relaxare. Familia pacientului depresiv poate avea o contribuţie importantă prin depistarea la timp a depresiei sezoniere, prin antrenarea persoanei în activităţi fizice prelungite în aer liber, o poate sprijini în efectuarea activităţilor zilnice, asigurând un climat de siguranţă şi încredere. Totodată, în psihoterapie va fi ajutat să-şi amintească de lucruri şi activităţi care îi făceau plăcere înainte şi sprijinit să le practice în continuare.

Citește și:
10 alimente care scad riscul de depresie
Trauma separării şi factorii de care cei implicaţi nu ţin seama. Cum se ajunge la depresie
6 lucruri care arată că suferi de depresie
Exclusiv Online - 24.09.2018

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.