Pro si contra bauturilor energizante

Pro si contra bauturilor energizante Pro si contra bauturilor energizante

Bauturile energizante reprezinta o inventie destul de recenta a oamenilor, desi substantele folosite la producerea lor au fost folosite de multi ani ca revigorante pentru trup si minte. Bauturile energizante par a fi o adevarata binecuvantare pentru studenti in timpul sesiunii, pentru angajati in zilele de dead-line, pentru soferii care conduc noaptea, pentru cei care viziteaza destul de des cluburile, etc. In general sunt folosite de toti cei care sunt obositi dar au neaparat nevoie de un strop de energie pentru a fi in forma.

Producatorii de bauturi energizante sustin ca acestea au numai efecte pozitive. Dar este oare adevarat? Sa vedem care sunt substantele continute de majoritatea bauturilor energizante si ce efecte au acestea asupra organismului.
 
Cofeina
Toate bauturile energizante contin cofeina. Aceasta are un efect stimulant: 100 mg cofeina stimuleaza activitatea mentala, iar 238 mg creste activitatea cardiovasculara. Pentru a avea un asemenea efect, trebuie sa bei cel putin 3 cutii, dar producatorii de bauturi energizante recomanda sa nu se depaseasca o cantitate de 1-2 cutii pe zi.
 
Taurina
O cutie de bautura energizanta poate contine in medie de la 400 la 1000 de mg de taurina. Aceasta este un aminoacid ce se gaseste in tesuturile musculare. Se presupune ca taurina imbunatateste activitatea cardiovasculara. Dar unii medici sustin ca aceasta nu are nici o influenta asupra organismului uman.

Carnitina
Carnitina este o componenta a celulelor umane ce contribuie la oxidarea rapida a acizilor grasi. Carnitina stimuleza cresterea metabolismului si reduce oboseala musculara. 
 
Guarana si ginseng
Plante medicinale cu un efect tonifiant asupra organismului. Frunzele de guarana sunt folosite in medicina pentru propritatile sale curative: ajuta la eliminarea acidului lactic din tesuturile musculare si reduce durerile musculare dupa efortul intens. Mai este cunoscuta si pentru proprietatile sale curative asupra ficatului. Medicii sustin insa ca presupusele efecte stimulatoare ale acestor plante nu au fost demonstrate stiintific.

Vitaminele B
Acestea sunt necesare pentru o activitate normala a sistemului nervos si a creierului in special. Organismul poate simti lipsa vitaminelor B, dar o crestere a cantitatii de vitamine din complexul B nu aduce neaparat si o imbunatatire a activitatii mentale asa cum incearca producatorii de bauturi energizante sa ne convinga.

Extract de Ilex Paraguarensis
Ajuta la reducerea senzatiei de foame, contribuind la scaderea in greutate.

PRO
* Daca ai nevoie de un stimulent mental si fizic, bauturile energizante reprezinta solutia ideala.

* Poti gasi sortimente de bauturi energizante in concordanta cu nevoile tale. Acestea sunt impartite in diverse grupe: pentru cei care au o activitate fizica intensa exista bauturi energizante bogate in vitamine si carbohidrati, in timp ce pentru persoanele cu o activitate intelectuala intensa bauturile energizante contin mai multa cofeina.

* Bauturile energizante contin un complex de vitamine si glucoza care ajuta la procesul de oxidare si alimentare a muschilor si creierului cu energie.

* Efectul stimulant al unei cafele medii dureaza in jur de 1-2 ore, in timp ce al unei cutii de bautura energizanta poate dura pana la 3-4 ore.

* Ambalajul bauturilor energizante iti perimite sa le iei cu tine oriunde doresti, ceea ce nu se poate spune despre cafea sau ceai. 
 
CONTRA 
* Poti sa bei doar in cantitati moderate. Maximum 2 cutii pe zi. Daca doza recomandata este depasita, pot aparea probleme cum ar fi cresterea presiunii arteriale sau a continutului de zahar in sange.

* Bauturile energizante sunt interzise in Franta, Danemarca si Norvegia. Sunt vandute numai in farmacii fiind cosiderate medicamente.

* Persoanele care sufera de afectiuni cardiace ar trebui sa evite astfel de bauturi.

* Folosite o perioda indelungata de timp, bauturile energizante pot provoca insomnii, iritabilitate si depresie.

* Multe bauturi energizante contin o cantitate mare de vitamina B, ceea ce poate produce palpitatii, tremuratul mainilor si al picioarelor.

Articol exclusiv online


 

Exclusiv Online - 21.02.2007

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.