Sedentari din toate colţurile (de canapea), urniţi-vă!

Ticălos lucru sedentarismul ăsta...

În era în care absolut tot ce vrem ne este adus la nas, în care click-ul care comandă diverse este cel mai bun prieten al omului, iar majoritatea joburilor implică şi înţepenirea cel puţin 8 ore pe un scaun neprietenos de birou, să faci ceva mişcare este privit ca un act de curajos, iar omul cu abonament la sală - pe care îl şi foloseşte, nu doar plăteşte - devine erou.

Zâmbim, dar lucrurile stau mai rău decât ne închipuim.

Nu trebuie să fi terminat nutriţia sau medicina ca să realizezi că tot ce mănânci şi cât te mişti contează enorm în starea de sănătate. Iar din această perspectivă, cei mai cumpliţi duşmani ai noştri sunt, din punctual meu de vedere, fast-food-ul şi televizorul împreună cu prietena lui de-o viaţă, canapeaua.

Dacă aceştia trei te-au acaparat, rişti probleme dintre cele mai grave. Important e să nu îi laşi, oricât de tentate ar părea super ofertele lor. Pentru că studiile internaţionale care analizează consecinţele lipsei de mişcare din viaţa pământenilor hiper-comozi sună din ce în ce mai rău.

Zăcutul la televizor dăunează grav sănătăţii

Câte ore vă uită Dumnezeu în faţa ecranului TV zi de zi? Una, două, nouă? Aflaţi că adulţii care se uită la televizor cel puţin trei ore pe zi sunt expuşi unui risc dublu de moarte prematură, în raport cu cei care petrec mai puţin timp în faţa micului ecran, conform unui studio apărut acum câteva zile în revista American Heart Association. 

Cercetătorii au studiat 13.284 de adulţi spanioli sănătoşi, cu o vârstă medie de 37 de ani, dintre care 60% femei, cu studii superioare, pentru a stabili o legătură între sedentarism şi riscul de mortalitate. Participanţii la studiu au fost urmăriţi, în medie, timp de 8,2 ani. Autorii studiului au constatat 97 de decese, dintre care 19 au fost cauzate de boli cardiovasculare, 46 de cancer şi 32 de alte cauze.

Dublarea riscului de mortalitate s-a menţinut după ce a fost luat în calcul un ansamblu de alţi factori, asociaţi de asemenea cu o mortalitate mai ridicată, au precizat oamenii de ştiinţă. "Rezultatele studiului nostrum indică faptul că adulţii ar trebui să fie mai activi, să evite perioadele lungi de sedentarism şi să îşi limiteze timpul petrecut în faţa televizorului între o oră şi două ore pe zi", au avertizat cercetătorii.

Potrivit American Heart Association, este nevoie de cel puţin 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână - sau de cel puţin 75 de minute de exerciţii fizice susţinute - pentru a avea o stare de sănătate optimă.

Mişcaţi-vă la orice vârstă!

Un alt studio abia publicat ne anunţă că sedentarismul creşte riscul de handicap pentru persoanele în vârstă de peste 60 de ani, după cum au arătat cercetătorii americani, citaţi de revista Physical Activity and Health.

Pentru fiecare oră în plus de sedentarism, un adult de peste 60 de ani prezintă un risc cu 50% mai mare de a nu mai putea duce la bun sfârşit activităţile zilnice, cum ar fi toaleta zilnică, îmbrăcatul şi deplasarea dintr-un loc în altul. De asemenea, sedentarismul creşte riscul de infarct, diabet de tip 2, de mortalitate provocată de cancer, boli cardiovasculare şi accident vascular cerebral.

Conform studiului, dacă aceste persoane ar reduce sedentarismul cu cel puţin trei ore pe zi, speranţa lor de viaţă ar creşte cu cel puţin doi ani.Cât despre riscurile la care sunt expuşi cei mai tineri dintre noi, atunci când nu fac deloc sport, doctorii britanici avertizau la începutul lui 2014 toţi părinţii să nu care cumva să neglijeze activitatea fizică a copiilor, pentru că există, potrivit lor, o legătură într esedentarism şi cancer încă de la vârstele mici.

Experţii îi sfătuiesc pe părinţi să limiteze perioadele din faţa televizoarelor sau calculatoarelor ale copiilor la două ore pezi şi avertizează că deşi copiii fac exerciţii fizice, ei pot dezvolta obiceiuri periculoase dacă li se permite să fie inactive timp de mai multe ore pezi. Mecanismul exact al felului în care sedentarismul cauzează cancerul este încă relative necunoscut, dar se consideră că activitatea fizică diminuează riscul de cancer prin reducerea inflamării din corp, care este legată de dezvoltarea bolii.

Unele instituţii de cercetare leagă lipsa activităţii fizice de între 6 şi 10 la sută din cazurile de afecţiuni cardiace, de diabet de tip 2 şi de cancerul la sân şi intestin.Anul trecut, Marea Britanie a fost desemnată una dintre cele mai sedentare populaţii de pe Pământ, proporţia celor consideraţi "inactivi" fiind aproape dublă faţă de cea din Franţa.

Citește și:
Dermatita de contact - cum să o depistezi şi cum să o tratezi!
Şapte semne că trebuie să faci o vizită la doctor!
Medicina în viitor: noutăţi şi tendinţe
Articol din revistă - 11.08.2014

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.