Cum să faci faţă schimbărilor în noul an - sfaturi de la un psiholog

Nimic nu sperie mai mult decât ideea de schimbare, ideea de nou. Opunem rezistenţă, ne încăpăţânăm, ne agăţăm cu putere de ”ieri” în loc să realizăm că azi este acel mâine de care ne era frică ieri. Psihologul Corina Cerchez ne dă câteva sfaturi despre cum putem accepta schimbările din viaţa noastră.

Schimbarea partenerului de viaţă, schimbarea job-ului, schimbarea şcolii, schimbarea ţării, schimbarea oraşului, schimbarea domeniului de lucru, schimbarea partenerilor de afaceri etc, schimbarea stilului de viaţă, schimbarea dietei etc, etc sunt câteva dintre schimbările care deşi sperie sunt inevitabile.

CSÎD: Până la urmă este schimbarea - singura constantă din viaţa noastră?
Psihoterapeut Corina Cerchez:
Aproape fiecare zi care trece peste noi, ne aduce în viaţa cotidiană o ,,întâmplare” mai mică sau mai mare. Poate fi orice: o persoană, o emoţie, un sentiment, un gând, un proiect, un loc nou, o carte, un film, naşterea unui copil, o pierdere. Contactul cu toate acestea generează schimbare. Nu ne naştem răi sau buni, ne naştem ,,goi”, înzestraţi cu instincte de bază, dar ,,ne umplem”, ne transformăm cu fiecare experienţă pe care o trăim, indiferent ce anume generează situaţia respectivă.
Schimbăm mereu câte ceva, în funcţie de ceea simţim în relaţiile cu ceilalţi, cu mediul, cu întâmplările trecute sau prezente din viaţa noastră.

Cum faci faţă schimbărilor - prima mare schimbare este grădiniţa

CSÎD: Dar care sunt cele mai întâlnite schimbări şi cum reacţionăm la ele?
Psihoterapeut Corina Cerchez
: Intrarea în colectivitate, grădiniţa, este prima schimbare importantă din vieţile noastre, urmată de şcoală, liceu, studii universitare, job care ne confruntă cu experienţe şi oameni noi. Schimbăm locuinţa, partenerul, prietenii, profesia, chiar şi ţara. Fiecare astfel de pas ne confruntă cu temeri mai mici sau mai mari, ne declanşează emoţii mai mult sau mai puţin gestionabile.
CSÎD: De schimbarea produce anxietate?


Psihoterapeut Corina Cerchez: Toate aceste treceri dintr-o etapă în alta presupun renunţarea la confortul pe care ni-l dă interacţiunea cu aceleaşi persoane, cu acelaşi loc şi obişnuinţa de urma anumite reguli. Avem nevoie de predictibilitate pentru a ne simţi în siguranţă, dar a face o schimbare înseamnă a renunţa la ceva ce ştiam deja cum se întâmplă şi a ne confrunta cu altceva despre care avem, cel puţin pentru început, doar o idee despre cum va fi.

Cum faci faţă schimbărilor - rutina reconfortantă pentru unii, enervantă pentru alţii

CSÎD: Schimbarea aduce şi multă bucurie!
Psihoterapeut Corina Cerchez:
Da! Pentru unii dintre noi, schimbarea este binevenită şi percepută ca o oportunitate de învăţare, de afirmare, de exprimare a originalităţii, o provocare, un prilej de a cunoaşte oameni noi, de a realiza lucruri diferite.
Pentru alţii dintre noi însă, predictibilitatea, stabilitatea, echilibrul fizic şi emoţional sunt esenţiale. Astfel de persoane fac mai greu schimbări şi, de preferat, nu unele majore. Aici putem întâlni persoanele care, de exemplu, pot lucra o viaţă întreagă în acelaşi loc, făcând acelaşi lucru sau vor trăi în aceeşi casă. Sunt aceia dintre noi pe care rutina nu îi plictiseşte, ci îi reconfortează.


CSÎD: Există totuşi un plan pe care îl putem urma care să ne ajute să ne facem ordine în gânduri şi să ne refacem forţele?
Psihoterapeut Corina Cerchez:
Atunci când ne aflăm în faţa unei decizii referitoare la un aspect al vieţii noastre, indiferent care ar fi acela, ne putem lua un pic de timp doar pentru noi pentru a răspunde la câteva întrebări simple, dar care ne pot ajuta să avem o imagine mai clară a ceea ce vrem să facem şi, mai ales, de ce.

  • De ce vreau să fac această schimbare?
  • O fac pentru mine, pentru că eu mi-o doresc sau o fac pentru altcineva ori pentru că şi-o doreşte altcineva?
  • Ce este necesar să fac eu? Ce resurse personale va fi nevoie să aloc acestei schimbări?
  • Care sunt beneficiile pe care mie mi le-ar aduce această schimbare? Sunt mai mari sau mai mici decât resursele pe care eu le voi aloca?
  • Dacă pun în balanţă avantajele şi dezavantajele pe care mi le-ar aduce, mai vreau să fac această schimbare? Există şi alte opţiuni? Care?

Corina Cerchez - psiholog şi psihoterapeut 

  Corina Cerchez psiholog şi psihoterapeut

Citește și:
Cafeaua: legătura neştiută cu rozaceea şi beneficiile pentru piele
Reţete de supe sănătoase pentru copii şi bebeluşi: cum alegi ingredientele?
Tratamentele estetice: tendinţele pentru 2019
Exclusiv Online - 07.01.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.