Cum te laşi de fumat – sfatul psihologului

Nu fumez, nu am fumat şi probabil nu voi fuma niciodată, însă înţeleg toţi fumătorii care afirmă că nu se pot lasă. La urma urmei nu vorbim doar despre plăcere ci şi de o adicţie chimică la nicotină. Cu toate aceastea, am întâlnit şi multe persoane care au reuşit să se lase de fumat pe nepusă masă.

Nu există o reţetă! Unii s-au trezit într-o zi şi au spus: de azi nu mai fumez. Unii au reuşit să se lase de fumat în momentul în care au trăit un şoc. Femeile (unele) se lasă de fumat în momentul în care află că sunt însărcinate sau se hotărăsc să devină mame.
Alţii se lasă de fumat în care află că suferă de o boală gravă, alţii se ajută de trucuri precum ţigara electronică (contestată de unii specialişti), de plasturi ori după ce citesc manuale motivaţionale. Alţii fac psihoterapie. Alţii nu renunţă niciodată…

Se spune că voinţa ne ajută să mutăm munţii din loc. Însă de unde se cumpără voinţa şi cât costă? Ei bine, suntem înzestraţi de la mama natură cu voinţă.

De ce este atât de greu să renunţăm la tutun?

Fumatul este un comportament repetat de nenumărate ori, timp de luni, ani, poate chiar zeci de ani. Prin urmare, fiecare fumător obţine nişte beneficii secundare, adică îşi satisface prin fumat câteva nevoi importante – pe unele le poate conştientiza, iar altele rămân adânci, inconştiente.
Acesta şi este motivul pentru care unii fumători reuşesc să renunţe la fumat din prima încercare, iar alţii efectiv se luptă cu sine încercând să devină nefumători”, explică dr. Crista Darie, psihoterapeut – hipnoză clinică şi terapie ericksoniană.

Şi totuşi ce este de făcut atunci când după numeroase încercări fumătorul ajunge la concluzia că este “prea slab” pentru a scăpa de acest viciu ce îi va afecta în timp sănătatea organelor interne, aspectul pielii etc.

“Multe persoane consideră un astfel de insucces ca semn că ar fi <<prea slabi>>. De fapt, undeva, în interiorul lor, au nişte motive serioase pentru care încă fumează, iar acele nevoi inconştiente (pe care ei le percep ca fiind beneficiile secundare ale fumatului) sunt încă suficient de puternice, chiar mai puternice decât dorinţa lor de a renunţa la fumat.

Este important ca fumatul să fie înlocuit cu alte comportamente, mai sănătoase, care vor satisface toate acele beneficii secundare. Cu alte cuvinte, insuccesul este legat mai degrabă de o mobilizare ineficient canalizată, decât de slăbiciune. Simpla dorinţă de a renunţa la fumat e o dovadă de putere interioară!" continuă psihoterapeutul.

În concluzie: Primul pas este cel mai important: stabiliţi cu exactitate de ce anume vreţi să renunţaţi la fumat: pentru o sănătate mai bună, pentru a face economii, pentru a concepe un copil, pentru a vă simţi mai puternic.

Concentraţi-vă! Amintiţi-vă cum eraţi în perioada în care încă nu cunoşteaţi gustul tutunului. Nu vă refugiaţi în mâncare! Înconjuraţi-vă de oameni pozitivi! Practicaţi un sport nou! Priviţi-vă în oglindă şi repetaţi: sunt puternic(ă)! Nu vă sfiiţi să cereţi ajutor specializat! Dar aceastea sunt amănunte! Veţi reuşi!
“Psihoterapia se ocupă tocmai cu astfel de schimbări de profunzime şi poate fi o alegere foarte bună în transformarea unui fumător în nefumător” a mai adăugat dr. Crista Darie.

Citeşte mai multe articole pe tema dependenţei de fumat în dosarul nostru Cum să te laşi de fumat - renunţă la dependenţă.

Citește și:
Pilula contraceptivă pentru bărbaţi nu mai este un mit!
Pericolul ascuns din produsele de patiserie
De ce gândim greu la bătrâneţe?
Exclusiv Online - 28.01.2014

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.