Îngrăşarea excesivă - de ce se tratează la psihoterapie

Atunci când vorbim despre tulburări alimentare ce îmbracă forma unui deficit alimentar şi de greutate, ne aflăm cel mai probabil în situaţia unui excedent de: griji, supărări, sarcini, responsabilităţi, cerinţe ale altora asumate de către cineva, sau propriile cerinţe supradimensionate în raport cu resursele reale de care dispune persoana. Cu alte cuvinte, sub farfuriile pline se ascund multe temeri, griji, furii, neîmpliniri. Valeria Vîrlan, psihoterapeut integrativ, face lumină.

Foarte des, persoanele care au probleme cu greutatea (s-au îngrăşat excesiv sau au slăbit excesiv) au la bază probleme emoţionale nerezolvate chiar de ani de zile. În acest caz, ajutorul psihoterapeutic este esenţial prin faptul că psihoterapeutul însoţeste persoana în procesul de conştientizare a adevăratelor probleme din viaţa sa şi a adevăratei cauze pentru care aceste probleme apar, de exemplu o insuficientă grijă şi iubire de sine, traume, blocaje interioare, comportamente de autosabotaj, etc. Iar apoi facilitează vindecarea.

Problemele de greutate - rezolvate pe canapeua psihologilor

Abia după ce vindecăm cauza rădăcină a acestor probleme, putem vorbi despre rezolvarea problemei complexe a greutăţii corporale. Altfel, este posibil să observăm că, pe termen lung, curele de slăbire sau privaţiunile alimentare (în cazul excesului), precum şi suplimentele alimentare, vitaminele, etc. (în cazul deficitului) pot să nu fie de ajuns ori, cel mult, să ne ofere o soluţie de moment, după care problema să revină.
Fireşte că toate aceste demersuri terapeutice şi psihoterapeutice, daca sunt împletite cu un regim de viaţă sănătos – sport, viaţă socială activă, hobby-uri, timp de calitate petrecut împreună cu cei dragi, precum şi în natură, etc. – sunt cu atât mai eficiente.

Problemele de greutate - cum să rămânem echilibraţi

Cum putem preveni aceste probleme? Abordând problema din mai multe direcţii şi acţionând sinergic.

  • Educarea copiilor noştri pentru a fi cât mai în contact cu emoţiile lor şi cu încurajarea exprimării lor în mod verbal.
  • Solicitarea de ajutor psihologic specializat atunci când traversăm perioade sau evenimente dificile în viaţa noastră, de exemplu despărţiri, pierderea celor dragi, etc.
  • Solicitarea de ajutor psihologic specializat atunci când observăm că probleme din trecutul nostru mai mult sau mai puţin îndepărtat, ori din copilărie, revin în prezent şi ne creează probleme. Spunem că trupul nostru reflectă relaţia cu mama. Adică relaţia pe care o construim cu el este o reflectare a relaţiei pe care am avut-o cu mama noastră. Atunci când ne comportăm neglijent cu corpul nostru, sau cu cruzime, forţându-i limitele până la extrem, fără milă, ori când ne refugiem în dulciuri în exces atunci când parcursul nostru devine greu, nu strică să ne întoarcem un pic în trecut şi să facem o introspecţie a felului în care ne-am simţit în relaţia cu mama.
  • Atenţie sporită la gândurile noastre şi la tiparele de gândire care ne duc predilect către o interpretare negativistă a vieţii şi lumii înconjurătoare.
  • Regim de viaţă sănătos: hobby-uri şi ieşiri în natură.
  • Activităţi care să ne liniştească tumultul mental şi să ne permită conectarea cu emoţiile şi corpul nostru: yoga, tai chi, masaj, meditaţie, etc.
  • În general, cultivarea unui stil de viaţă în care să simţim că trăim cu pasiune şi bucurie fiecare moment. Atunci când viaţa noastră abundă de aceste “ingrediente”, nu mai simţim nevoia să umplem vreun gol în interiorul nostru cu altceva exterior.

Valeria Vîrlan, psihoterapeut integrativ

Valeria Vîrlan

Citește și:
Autism virtual - simptome şi factori de risc
Adolescenţa - cum să înţelegem schimbările fireşti
Autism: drumul unei mame, de la suspiciune, la rezultate
Exclusiv Online - 21.01.2019

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.